15 شهريور 1398 - 16:28

واکنش کوبا به تحریم‌های آمریکا علیه ایران

وزیر امور خارجه کوبا تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض حقوق بین المللی دانست.
کد خبر : ۱۰۳۸۱۹
ایران و امریکا

به گزارش ایبنا به نقل از آناتولی، برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا در صفحه توئیتر خود ضمن انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران نوشت: تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران نقض حقوق بین‌المللی است.


وی در ادامه تاکید کرد: تحریم‌ها و فشارهای آمریکا علیه نهادهای انتقال نفت ایران بر سرنوشت برادران ایرانی تاثیرگذار خواهد بود.


رودریگز همچنین تصریح کرد: تحریم های آمریکا علیه ایران تهدیدی برای صلح منطقه است.


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در حساب توئیتری خود  و در واکنش به این توئیت نوشت: تروریسم اقتصادی ایالات متحده علیه کوبا، چین، روسیه، سوریه، ایران و دیگران عمدا غیرنظامیان را هدف قرار داده و تلاش دارد با ارعاب مردم بی‌گناه، به اهداف نامشروع سیاسی خود دست یابد.


ظریف خاطرنشان کرد: حالا دیگر، رفتار شریرانه ایالات متحده، دزدی دریایی، رشوه و اخاذی را هم در بر می‌گیرد. به کوبا ادای احترام می‌کنیم و در کنار آن‌ می‌ایستیم.


دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز ۸ مه ۲۰۱۸ خروج آمریکا از برجام را اعلام و در ۷ آگوست نیز نخستین بسته تحریمی شامل دسترسی به دلار، فروش اوراق قرضه دولتی، تجارت با معادن ارزشمند مانند طلا و فلزات نظیر فولاد، آلومینیوم و زغال، واردات هواپیمای مسافربری و قطعات آن را علیه ایران اجرا کرد. ایران همزمان با سالگرد این تصمیم آمریکا تعهدات برجامی خود را با عنوان گام اول کاهش داد.


ایران همچنین به اروپا ۶۰ روز فرصت داد تا تعهدات خود در برجام را عملی کند و پس از ۶۰ روز ایران گام دوم خود را اجرایی کرد.


آلمان، انگلستان و فرانسه نیز در ۳۱ ژانویه ۲۰۱۹ از راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه موسوم به «اینستکس» برای حفظ مزایای اقتصادی ایران از برجام خبر دادند. این سازو کار با عنوان اختصاری عبارت «ابزار تبادلات تجاری» به ثبت رسیده و مقر آن در پاریس است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر