24 شهريور 1398 - 09:28

استمرار ورود نقدینگی به بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: تداوم رشد شاخص و افزایش حجم و ارزش معاملات بازار سهام نشان می‌دهد که نقدینگی به جای جولان در سایر بازارهای مالی در بازار سرمایه به جریان افتاده است.
کد خبر : ۱۰۴۰۷۹
بورس

علیرضا محمدپور در گفتگو با ایبِنا با اشاره به رکوردشکنی شاخص بورس و افزایش چشمگیر حجم و ارزش و همچنین نوبت‌های معاملات طی روزهای گذشته گفت: تداوم رشد شاخص و افزایش حجم و ارزش معاملات در مجموع اتفاق خوبی بوده و نشان از این دارد که نقدینگی به جای جولان در سایر بازارها از جمله مسکن، ارز، طلا و خودرو در بازار سرمایه حضور دارد و در خدمت تامین مالی و رونق تولید است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته باید این موضوع بررسی شود که آیا نقدینگی صرفا به دلیل این که سایر بازارها دچار رکود شدید هستند و سودی را نصیب سرمایه‌گذاران خود نمی‌کنند به سمت بازار سهام روانه شده یا اینکه در صنایع و بنگاه‌های مختلف اتفاقات خوبی افتاده و تولید و سودآوری بنگاه‌ها موجب شده تا این روزها نقدینگی به سمت بازار سهام بیاید.


وی ادامه داد: البته در این میان این پرسش پیش می‌آید که آیا صنایع و بنگاه‌های حاضر در بازار سرمایه باید سودآور شوند تا نقدینگی به سمت آنها هدایت شود یا این که نقدینگی‌ای که به ویژه این روزها به سمت این بازار آمده می‌تواند در خدمت تامین مالی ارزان، شفاف و آسان بنگاه‌ها و در نتیجه سودآوری و کاهش هزینه تمام شده تولید در آنها شود.


این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: بر این اساس باید گفت آنچه در عمل اتفاق افتاده این است که رکود حاکم بر سایر بازارها موجب شده تا بخشی از نقدینگی سرگردان جامعه و سایر بازارها روانه بازار سهام شود، ضمن اینکه حرکتی که از سال گذشته در راستای افزایش شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای اتفاق افتاده بیشتر مربوط به رشد ریالی دارایی شرکت‌ها و همتراز شدن بازار سرمایه با تورم تحمیلی در سایر بازارها است که این اتفاق با تاخیر در بازار سرمایه نیز در حال وقوع است.


وی به متولیان بازار سهام توصیه کرد از فرصت مغتنم پیش آمده در خصوص آمدن نقدینگی به بازار سرمایه استفاده کنند و شرایطی را فراهم آورند تا این نقدینگی در بازار سهام ماندگار شود. محمدپور اظهار داشت: یکی از این شرایط مهار ریسک حضور سهامداران به ویژه تازه‌واردان به بازار سهام است که متاسفانه این روزها هیچ‌گونه فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه رخ نمی‌دهد و جای توصیه به تازه‌واردان برای حضور در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به جای خریدو فروش مستقیم سهام شرکت‌ها خالی است.


وی ادامه داد: از سوی دیگر به سهامداران پیشنهاد می‌شود علاوه بر کنترل ریسک خود از طریق سرمایه‌گذاری بخشی از نقدینگی خود در صندوق‌ها، به دنبال سهامی برای دادوستد باشند که هم از نظر بنیادی مناسب باشند و هم اینکه رشد قابل توجهی نسبت به سایر نمادها تجربه نکرده باشند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها