24 شهريور 1398 - 11:05
کریمی اعلام کرد؛

گزارشات سه ماهه بانک مرکزی به سازمان مالیاتی در مورد صادرکنندگان

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی گفت: این بانک هر سه ماه یکبار اطلاعات مربوط به صادرکنندگان را در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌دهد تا مبنای رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی و اعطای معافیت مالیاتی قرار گیرد.
کد خبر : ۱۰۴۱۰۰
image.png

به گزارش ایبِنا از اتاق بازرگانی ایران، صمد کریمی که در نشست اعضای کارگروه تخصصی شورای گفتگو سخن می‌گفت، درباره منوط شدن معافیت مالیاتی صادرکنندگان به بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: تاکنون اقدامات خوبی برای کمک به صادرکنندگان از جمله تعدیل پایه‌های صادراتی و در نظر گرفتن مهلت ۴ ماهه یا مهلت دادن برای ثبت صادرات به عراق و افغانستان تا پایان شهریور ماه انجام شده است.


وی افزود: به علاوه اینکه در زمینه مالیاتی نیز بانک مرکزی، ۷۰ درصد را در نظر گرفته است؛ یعنی اگر یک صادرکننده ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی برگرداند، مشمول ۱۰۰ درصد معافیت مالیاتی می‌شود و سازمان امور مالیاتی در موارد کمتر از آن، به تناسب رفتار می‌کند.


مدیر اداره صادرات بانک مرکزی اظهار داشت: بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی توافق کرده‌اند که بانک مرکزی اطلاعات را سه ماه به سه ماه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهد تا سازمان امور مالیاتی بر مبنای آن رسیدگی به پرونده‌ها و استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده و اعطای معافیت مالیاتی را شروع کند.


سازمان امور مالیاتی با تکیه‌ بر قانون بودجه سال ۹۸ بخشنامه‌ای را صادر کرده که می‌گوید استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده به صادرکنندگان و اعمال معافیت‌های صادراتی منوط به بازگرداندن ارز به چرخه اقتصادی توسط صادرکننده است. بلوکه شدن بخشی از منابع صادرکنندگان به معضلی تبدیل شده که مورد انتقاد فعالان اقتصادی قرار دارد. در نتیجه کارگروه تخصصی شورای گفتگو، موضوع را بررسی و چند پیشنهاد را مطرح کرد.


اعضای کارگروه تخصصی شورای گفتگو در نشستی به منظور بررسی انتقادات صادرکنندگان از بخشنامه سازمان امور مالیاتی در مورد زمان اعمال معافیت‌های صادراتی و استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده به صادرکنندگان، پیشنهادهایی را مطرح کردند و قرار شد آنها را در جلسه اصلی شورای گفتگو مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر