24 شهريور 1398 - 13:18

سد محکم فرانسه پیش‌پای ارز دیجیتال فیس‌بوک

ارزهای مجازی برای ورود به مبادلات مالی گسترده هنوز با مشکلات فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
کد خبر : ۱۰۴۱۴۹
ارز رمزی

به گزارش ایبِنا، یورونیوز نوشت:در تازه‌ترین این مشکلات رمز ارز "لیبرا" که توسط فیس‌بوک پشتیبانی می‌شود با سد محکم فرانسه برای ورود به اروپا مواجه شده است.


وزیر دارایی فرانسه اخیرا گفته است تا زمانی که «نگرانی‌ها درباره حق حاکمیت، خطرهای مالی سیستماتیک و خطر سوءاستفاده توسط بازیگران اصلی بازار باقی بماند» این کشور اجازه نمی‌دهد ارز رمزی فیسبوک (لیبرا) در اروپا فعالیت کند.


فیسبوک به‌عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی جهان در ماه ژوئن (خرداد) گذشته از برنامه خود برای عرضه یک ارز مجازی به نام لیبرا با هدف گسترش فعالیت‌هایش در حوزه مبادلات تجاری الکترونیکی و پرداخت‌های بین‌المللی خبر داده بود. اما با این وجود لیبرا پس از معرفی، مورد نقد برخی از کارشناسان نیز قرار گرفت که می‌ترسند این ارز سیستم مالی جهانی را بی‌ثبات کند.


لیبرا توسط انجمنی متشکل از ۲۸ عضو پشتیبانی می‌شود و مدیریت آن بر عهده فیسبوک است. اعضای این انجمن شامل شرکت‌های بزرگی از جمله ویزا کارت، مسترکارت، پی‌پال، ویزا، اوبر، لیفت، کوین‌بیس و … می‌شوند.


وزیر دارایی فرانسه افزود که با روسای فعلی و آینده بانک مرکزی اروپا در تماس بوده است تا یک ارز دیجیتال عمومی تحت نظارت نهادهای مالی بین‌المللی ایجاد شود. برونو لومر به گفت‌وگوهایش درباره طرح لیبرا در جلسه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در پاریس اشاره کرد و افزود: این خصوصی سازی احتمالی پول شامل خطرات سواستفاده از موقعیت غالب، خطرات حاکمیت و خطرات برای مصرف کنندگان و شرکت‌ها می‌شود.


 لیبرا همچنین زمانیکه شما دو میلیارد کاربر دارید خطرات سیستماتیک را نمایندگی می‌کند. هرگونه خرابی در عملکرد این ارز یا در مدیریت ذخایر آن می‌تواند اختلال مالی گسترده‌ای را ایجاد کند.


سران کشورهای گروه هفت (کشورهای با اقتصاد پیشرفته) در ماه ژوئیه هشدار دادند که اجازه نمی‌دهند تا زمانی که تمام دغدغه‌های نظارتی رفع نشود لیبرا به فعالیت هایش را گسترش دهد.


لومر تصریح کرد: لیبرا همچنین زمانی که شما دو میلیارد کاربر دارید خطرات سیستماتیک را نمایندگی می‌کند. هرگونه خرابی در عملکرد این ارز یا در مدیریت ذخایر آن می‌تواند اختلال مالی گسترده‌ای را ایجاد کند. وی افزود: همه این نگرانی‌ها درباره لیبرا جدی است. بنابراین می‌خواهم خیلی شفاف بگویم که در این شرایط ما نمی‌توانیم اجازه فعالیت لیبرا در خاک اروپا را صادر کنیم.


از سوی دیگر سازمان نظارت بر فعالیت‌های مالی سوئیس به نام فینما نیز در این هفته اعلام کرد که شرکت فیس بوک برای ارز مجازی خود به نام لیبرا به دنبال مجوز نظام پرداخت سوئیس است. سوئیس می‌گوید که سیستم پرداخت پیشنهادی می‌تواند با قوانین سختگیرانه‌ای روبرو شود که به‌طور معمول برای بانک‌ها اعمال می‌شود و در کنار آن قوانین سخت علیه پولشویی نیز درباره آن می‌تواند وضع شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر