25 شهريور 1398 - 09:53
در شش ماهه نخست ۲۰۱۹؛

متوسط صادرات ماهانه ایران به چین ۱.۳ میلیارد دلار شد

متوسط صادرات ماهانه به چین طی شش ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱.۳ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۰۴۲۲۴
ایران و چین

به گزارش خبرنگار ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند صادرات ماهانه ایران به چین پرداخته و نوشته است صادرات ماهانه به این کشور از ابتدای سال ۲۰۱۸ تا پایان ماه ششم ۲۰۱۹ روند نوسانی داشته اما در برخی ماه‌ها با تغییر شدید روبه‌رو شده است.


براین اساس سهم ایران از تامین نیاز وارداتی چین نیز در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.


در شش ماهه نخست ۲۰۱۹، ایران به طور متوسط ماهانه ۱.۳ میلیارد دلار به چین صادرات داشته است. این در حالی است که این رقم برای متوسط صادرات ماهانه در ۶ ماهه نخست سال گذشته میلادی ۱.۸ میلیارد دلار بوده است که کاهشی ۵۰۰ میلیون دلاری را نشان می‌دهد.


داده‌های آماری این گزارش نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۱۹، روند صعودی صادرات ایران به چین آغاز شده ولی بار دیگر در ماه آوریل این روند معکوس می‌شود. در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ با وجود کاهش واردات چین از کشورهای جهان (کاهش ۲۶ درصدی) اما صادرات کشورمان به چین ۲۹ درصد افزایش یافته و به ۱.۳ میلیارد دلار رسیده است.



معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران نوشته است که افزایش صادرات ماهانه ایران به چین ادامه داشته و در ماه آوریل با ۴۵ درصد افزایش نسبت به ماه قبل از آن به ۲.۲ میلیارد دلار رسید. ولی با این حال در ماه‌های می و ژوئن ۲۰۱۹ صادرات ایران به چین روندی کاهشی در پیش می‌گیرد و در ماه ژوئن به رقم ۹۶۰ میلیون دلار می‌رسد.


صادرات ۹۶۰ میلیون دلاری ایران به چین در ماه ژوئن کمترین رقم در ۱۷ ماه اخیر بوده است.


این گزارش می‌افزاید در سال ۲۰۱۸ ایران به طور متوسط ماهیانه یک درصد از نیاز وارداتی کشور چین را تامین کرده است. این در حالی است که در سال جاری میلادی، به جز در ماه‌های آوریل با سهم ۱.۲ درصدی و فوریه با سهم یک درصدی، سهم ایران در تامین نیاز وارداتی چین کمتر از یک درصد بوده است.


از ماه آوریل نیز سهم ایران از تامین نیاز وارداتی چین روند کاهشی در پیش گرفته است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر