25 شهريور 1398 - 10:48

۸۰ هزار نفر به جمعیت شهرهای جدید کشور افزوده شد

با توجه به اطلاعات ارایه شده از سوی شرکت عمران شهرهای جدید، جمعیتی بالغ بر ۸۰ هزار نفر در سال ۹۷ به شهرهای جدید اضافه شده است.
کد خبر : ۱۰۴۲۶۲
مسکن مهر

به گزارش ایبِنا، در حالی که بیش از سه دهه از تاسیس اولین شهرهای جدید می‌گذرد بررسی‌های جمعیتی نشان می‌دهد که در حال حاضر هفت شهر جدید در محدوده جمعیتی ۱۰۰ هزار نفر وجود داشته و در مجموع نزدیک به یک میلیون نفر در این شهرها سکونت دارند.


براساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت عمران شهرهای جدید هم اکنون میانگین اسکان جمعیت سالانه طی بازه‏ ۱۳۹۷-۱۳۷۵ در شهرهای جدید رقمی حدود ۴۰ هزار و ۲۹۸ نفر اعلام شده که افزایش حدودا ۸۰ هزار نفری را در سال ۹۷ در این مناطق نیز نشان می‌دهد. این در حالی است که طبق برآورد صورت گرفته از سوی کارشناسان این حوزه اعلام شده است که جمعیت شهرهای جدید در سال ۱۳۹۸ از مرز یک میلیون نفر گذر خواهد کرد.


"پرند" پُرجمعیت‌ترین و "تیس" و "رامشار" کم‌جمعیت‌ترین شهرهای جدید کشور


با توجه به آمار اعلام شده از سوی شرکت‌های تابعه درحال حاضر بیشترین جمعیت متعلق به شهر جدید پرند با جمعیتی بالغ بر ۱۳۵ هزار و ۲۵ نفر و کمترین آن پس از تیس برای شهر جدید رامشار با جمعیتی ۲۱۸ نفری ثبت شده است.


براساس اعلام شرکت عمران شهرهای جدید در یک سال گذشته به ترتیب ۳۱ نفر به شهر جدید امیرکبیر، ۵ هزار و ۱۹۸ نفر به شهر جدید اندیشه، ۲۲ نفر به شهر جدید ایوانکی، ۶ هزار و ۵۹۳ نفر به شهر جدید بهارستان، ۳۸۷ نفر به شهر جدید بینالود، ۱۸ هزار و ۱۴ نفر به شهر جدید پردیس، ۱۸ هزار و ۶۸ نفر به شهر جدید پرند، ۱۴۴ نفر به شهر جدید رامشار، ۱۷۳ نفر به شهر جدید رامین، ۲ هزار و ۱۳۱ نفر به شهر جدید سهند، ۳۴ نفر به شهر جدید شیرین شهر، ۸ هزار و ۷۵۹ نفر به شهر جدید صدرا، ۲ هزار و ۴۸ نفر به شهر جدید عالیشهر، ۲۵ نفر به شهر جدید علوی، ۸ هزار و ۱۸۱ نفر به شهر جدید فولادشهر، ۶ هزار و ۲۶۰ نفر به شهر جدید گلبهار، ۵۰۴ نفر به شهر جدید مجلسی، ۶۵۹ نفر به شهر جدید مهاجران و ۲ هزار و ۶۱۶ نفر به شهر جدید هشتگرد از نظر جمعیتی اضافه و در این مناطق ساکن شده‌اند.


بازنگری طرح جامع شهرهای جدید "بهارستان" و "سهند"


طبق گزارش ارایه شده از سوی دفتر معماری و شهرسازی شرکت عمران شهرهای جدید همچنین طی سال ۹۷، سه برنامه راهبردی در حوزه معماری و شهرسازی، ۶۵ طرح توسعه شهری، ۷۴ طرح معماری و طراحی شهری، ۸۱ طرح موضوعی و موضعی، شش طرح زیباسازی شهری، ۲۳ طرح پارک و فضای سبز، ۲۹ نقشه برداری و GIS، ۳۱ طرح نظارت بر اجرای طرح‌های شهری و معماری و ۴۲ طرح حمل و نقل و ترافیک در این بخش مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و به انجام رسیده است.


طبق اعلام این دفتر، بازنگری طرح جامع شهرهای جدید بهارستان و سهند نیز در سال ۹۷ تصویب و بازنگری طرح جامع شهرهای جدید صدرا و عالیشهر به همراه طرح جامع شهر جدید خوارزمی در این مدت به اتمام رسیده است.


اتمام عملیات مربوط به مکانیابی پنج شهر جدید


همچنین گفتنی است در این مدت طرح تفصیلی ۲۵ هکتاری عالیشهر، مرکز شهر جدید اندیشه و شهر جدید علوی تصویب و اقدامات مربوط به بازنگری طرح تفصیلی شهر جدید هشتگرد، طرح پهنه‌بندی حریم هشتگرد، طرح تفصیلی شهر جدید پرند، طرح تفصیلی ۱۸۵ هکتاری شهر جدید بهارستان، بازنگری طرح تفصیلی محور و باغ شهر جدید بهارستان، بازنگری طرح تفصیلی شهر جدید سیراف، طرح تفصیلی و آماده سازی فاز ۵ شهر جدید عالیشهر و طرح های تفصیلی شهر جدید حوراء و تیس نیز به پایان رسیده است.

براساس گزارش عملکرد ارایه شده این حوزه در بخش طرح‌های امکان‌سنجی و مکان یابی شهر جدید و شهرک در سال ۱۳۹۷، عملیات مربوط به مکان یابی طرح شهرهای جدید مکران، سمنگان، سنندج، بردسیر، اندیشه نو و شهرک های اقماری شیراز به اتمام رسیده، شهرک های گردشگری استان گلستان در مرحله اتمام و تصیب طرح بوده و طرح امکان سنجی شهرهای جدید کوشک و پارس و شهرک فردوس در دست پیگیری قرار دارد.


برگزاری ۱۷۰ رویداد مهم شهری


لازم به ذکر است در مدت مذکور برگزاری تعداد ۱۷۰ رویداد مهم شهری همچون جشنواره‌ها و جشن‌ها و همچنین برگزاری تعداد ۸۳ جلسه بحث و گفتگو با انجمن‌های مدنی، شوراها و شهروندان به عنوان مهم ترین اقدامات فرهنگی - اجتماعی در شهرهای جدید به شمار می‌رود که نمایشگاه و گالری آثار هنری شهرهای جدید در شهر جدید اندیشه، نمایشگاه ۹۰ اثر از نقاشان معاصر ایران و جشنواره فیلم و عکس شهروندان شهرهای جدید در شهر جدید صدرا و نخستین سمپوزیوم مجسمه‌سازی شهر جدید پرند نمونه ای از آنها به شمار می روند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر