26 شهريور 1398 - 09:06

پیگیری خط اعتباری ٤٠٠ میلیارد دلاری چین

رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران خواستار پیگیری خط اعتباری ٤٠٠ میلیارد دلاری چین به ایران شد.
کد خبر : ۱۰۴۳۴۹
چین و ایران

به گزارش خبرنگار ایبِنا، فریال مستوفی صبح امروز (سه شنبه) و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: یک مقام مسئول با بیان اینکه بر اساس مستندات، ایران و چین خط ۴۰۰ میلیارد دلاری را برای معاملات تجاری برقرار کرده‌اند، گفت بر این اساس چینی‌ها، بدون ورود در مناقصات به پروژه‌ها ورود می‌کنند.


وی اظهار داشت: تاکنون هیچ مستندی درباره اینکه ایران و چین یک قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری امضا کرده اند، دریافت نشده است. مستوفی خاطرنشان کرد: بر اساس اخبار منتشر شده، شرکت های چینی با برقراری این خط اعتباری بدون ورود در مناقصات، پروژه ها را در ایران به عهده خواهند گرفت.


مستوفی تصریح کرد: اتاق تهران شبهاتی در زمینه برقراری این خط اعتباری داشت و ما از رییس اتاق تهران می خواهیم تا این موضوع را پیگیری کند. وی اظهار داشت: این یک معامله مالی بزرگ است که بر اساس آن، به نظر می رسد که ایران نفت را ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزانتر به چینی‌ها می‌فروشد.


رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه همچنین درباره آخرین تحولات پیرامون خط اعتباری ١٥ میلیارد دلاری فرانسه به ایران برای حفظ برجام گفت: قرار بر این است که فرانسه ۱۵ میلیارد دلار با تضمین خرید نفت، در قالب یک خط اعتباری به ایران بدهد که در این میان بحث بر سر این است که اگر آمریکا این مجوز را برای فرانسه صادر نکند، کار متوقف می‌شود.


مستوفی تاکید کرد: فکر می‌کنم حتی در صورت عدم موافقت آمریکا، فرانسه می‌تواند این خط را به عنوان یک خط اعتباری میان بانک مرکزی دو کشور برقرار سازند. وی تصریح کرد: البته وزیر نفت معتقد است که اگر ایران این ۱۵ میلیارد دلار را دریافت کند، مقروض می‌شود.

برچسب ها: دلار چین
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها