26 شهريور 1398 - 11:46

تاثیر مسایل سیاسی منطقه بر معاملات بازار سرمایه

یک کارشناس با اشاره به مسایل سیاسی اخیر در منطقه، گفت: این موضوع موجب افزایش قیمت جهانی نفت و در پی آن اقبال سهامداران به شرکت‌هایی که از این اتفاق تاثیر مثبت می‌پذیرند، از جمله پالایشگاه ها شده است.
کد خبر : ۱۰۴۳۸۰
بورس

رضا رحمتی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به شرایط رو به رشد و صعودی شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها گفت: ورود نقدینگی جدید به بازار سرمایه دلیل اصلی این موضوع است که در پی رکود حاکم بر سایر بازارها این اتفاق رقم خورده است.


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود رشد چند ده هزار واحدی شاخص بورس، اصلاح و استراحت چشمگیری در شاخص و قیمت سهام شرکت‌های مختلف به چشم نمی‌خورد، اذعان داشت: زمانی که حجم نقدینگی وارد شده به بازار سهام زیاد باشد، این نقدینگی پیاپی موجب ایجاد تقاضا در بازار شده و همین عامل موجب می‌شود تا اصلاح و استراحت خاصی را در بازار شاهد نباشیم.


وی در ادامه با اشاره به بازگشایی نماد معاملاتی شرکت‌های حاضر در بازار پایه فرابورس از روز دوشنبه گذشته گفت: بازگشایی این دسته از نمادهای در جو مثبت بازار اتفاق افتاد، ضمن این که پیش از توقف این نمادها شاهد ریزش هیجانی قیمت‌ها در این بازار بودیم که پس از این اتفاق، در زمان بازگشایی بیبشتر نمادهای حاضر در بازار پایه با اقبال سهامداران و رشد قیمت همراه بودند.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: خوشبختانه هیجان نیز در این بازار کاهش پیدا کرده و با توجه به دستورالعمل جدید بازار پایه فرابورس پیش‌بینی می‌شود از این پس معاملات این بازار بدون نوسان و در مدار تعادل انجام شود.


وی همچنین در خصوص حملات پهپادی اخیر به تأسیسات نفتی در عربستان سعودی و ایجاد اختلال در تولید شرکت آرامکو بر بازار سرمایه گفت: این موضوع موجب افزایش قیمت جهانی نفت شد و همین امر هم سبب گردید تا اقبال سهامداران به صنایع پالایشگاهی افزایش پیدا کند.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به این که حجم نقدینگی وارد شده به بازار سهام این روزها از میزان قابل قبولی برخوردار است، اذعان داشت: باید برنامه‌ای ویژه برای این نقدینگی داشت، تا با ماندگاری در بازار سرمایه هم در خدمت تولید و صنایع باشد و هم این که این نقدینگی دوباره به سایر بازارها بازنگشته و موجب ایجاد تورم نشود.


وی با بیان این که در حال حاضر شرایط برای تداوم روند رو به رشد بازار سهام آماده است، گفت: علاوه بر ورود نقدینگی جدید به بازار و بهبود بازار جهانی نفت، بازار کالاهای جهانی نیز در مدار متعادل قرار دارد و آرامش در مناسبات سیاسی ایالات متحده و چین هم به این موضوع کمک کرده است.


رحمتی با بیان این که در برخی موراد به دلیل رشدهای پیاپی شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها و همچنین عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها ممکن است شاهد بازار منفی باشیم، گفت: سرمایه‌گذاری در بازار سهام مقوله‌ای میان و بلندمدت است، بنابراین سهامداران بویژه تازه‌واردان به این بازار نباید تحت تاثیر هیجانی این موضوعات قرار گرفته و اقدام به فروش سهام خود کنند.


وی گفت: از نگاهی دیگر شرایط منفی باز می‌تواند فرصت مناسبی برای اصلاح پرتفو و همچنین کاهش میانگین خرید سهام شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاران باشد.

برچسب ها: بورس نفت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر