01 مهر 1398 - 09:01
لاهوتی در گفت‌وگو با ایبِنا:

تحریم مجدد بانک مرکزی تاثیر جدیدی بر ارتباطات بانکی نخواهد داشت

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران می‌گوید تحریم مجدد بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا، تاثیر جدیدی بر ارتباطات بانکی ایران نخواهد داشت.
کد خبر : ۱۰۴۸۸۱
محمد لاهوتی

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره تفاوت تحریم مجدد بانک مرکزی با تحریم قبلی و تاثیر آن بر فعالیت سازوکار تسهیل تجارت با ایران (اینستکس) اظهار داشت: در تحریم قبلی بانک مرکزی، محدودیت‌ها برای شرکت‌ها و افراد آمریکایی بود که در تحریم جدید این محدودیت فرامرزی شده است.


رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم جدید، اگر بانکی که در خارج از کشور مبادلات دلاری انجام می‌دهد با بانک مرکزی ما هم ارتباط مالی داشته باشد آن بانک، مورد تحریم قرار می‌گیرد.


وی ادامه داد: با این حال باید توجه داشته باشیم که به طور عملی بانک‌های خارجی از بعد از خروج آمریکا از برجام مبادله‌ چشمگیری با بانک مرکزی ایران نداشتند و تنها برخی از تراکنش‌ها در بعضی از بانک‌های مشخص با ایران انجام می‌گرفت که با توجه به این موضوع، تاثیر جدیدی بر ارتباطات ما نخواهد گذاشت.


رئیس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال گذشته، عملیات بیشتر بانک‌ها با ایران کاهش یافت که با تحریم مجدد بانک مرکزی، تاثیر چندانی در اقتصاد کشور و بازارهای مختلف روی نخواهد داد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره تاثیر این تحریم بر فعالیت اینستکس نیز گفت: اساسا سازوکار اینستکس برای دور زدن چنین تحریم‌هایی ایجاد شده است. این سازوکار قرار است کانالی مالی بین ایران و اروپا یا سایر کشورها برای معاملات خارج از سیستم بانکی بین‌المللی و برای حفظ برجام باشد.


لاهوتی به عنوان نمونه پیشنهاد خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه برای حفظ برجام را یادآور شد و افزود: این وام ۱۵ میلیارد دلاری نیز قرار بود برای خریدهای ایران مورد استفاده قرار بگیرد و سپس در آینده و با برطرف شدن محدودیت‌ها، پول نفت ایران به این سازوکار تزریق شود و به نوعی در قالب یک کانال مالی بین ایران و کشورهای ۴+۱ و سایر کشورهای علاقه‌مند به حضور در اینستکس فعالیت کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر