تحلیلی از وضعیت رییس جدید IMF

جورجیوا به کجا پا گذاشته است؟

کریستالینا جورجیِوا درحالی از سوی هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول به عنوان رئیس جدید این صندوق انتخاب شد که از مدت‌ها پیش مشخص بود این نامزد مورد تایید اروپایی‌ها بر این صندلی تکیه خواهد زد.
کد خبر : ۱۰۵۳۲۲
جورجیوا

به گزارش ایبنا، هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول طی بیانیه‌ای اعلام کرد که کریستالینا جورجیِوا به عنوان رئیس جدید این صندوق انتخاب شده است. در این بیانیه آمده است که جورجیِوا از اول اکتبر شروع به کار خواهد کرد و مدت ماموریت وی پنج سال به طول خواهد انجامید.


طبق یک روال عادی و مرسوم، ولی نانوشته رئیس صندوق بین‌المللی پول از شهروندان اروپا و رئیس بانک جهانی نیز از شهروندان آمریکا انتخاب می شود.


از چند هفته پیش پس از آنکه مشخص شد کریستین لاگارد قرار است به‌ عنوان رییس بعدی بانک مرکزی اروپا مشغول به کار شود، رقابت برای جانشینی وی در پست رییس صندوق بین‌المللی پول به طور جدی آغاز شده بود.


ریاست صندوق بین‌المللی پول یک نقش کلیدی است، در شرایطی که سند مدیریت بانک جهانی به نام آمریکایی‌ها خورده، قانون نانوشته این است که مدیریت صندوق بین‌المللی پول با اروپایی‌ها باشد. شاید مهم‌ترین ویژگی مورد نیاز رییس صندوق بین‌المللی پول توانایی و جرات رهبری باشد. صندوق بین‌المللی پول در شرایطی به‌ دنبال تحکیم همکاری‌های بین‌المللی است که تحقق این همکاری‌ها مورد تهدید قرار دارد. رییس جدید باید بتواند فشار از سوی قدرت‌های اقتصادی در حال رشد و قدرت‌های موجود را مدیریت کند و در عین حال اصول اولیه صندوق مبنی بر مشارکت، سیاست‌گذاری منطقی و شفافیت مالی را حفظ کند.


دومین نیاز جدی مدیر جدید صندوق بین‌المللی پول داشتن وزن سیاسی است. حضور یک مدیر اروپایی با حمایت بزرگترین بلوک دارای رای در صندوق بین‌المللی پول همراه خواهد شد. با این‌ حال صندوق باید مراقب باشد که وجهه جهانی خود را حفظ کند تا مبادا چین به سمت ایجاد ساختار مالی جهانی خاص خودش حرکت کند، به همین منظور رییس جدید  باید از مقبولیت کافی بین اروپا، آمریکا و سایر قدرت‌های مالی جهان برخوردار باشد.


نیاز بعدی مدیر آینده صندوق بین‌المللی پول داشتن توانایی فنی است. کریستین لاگارد نشان داد که اقتصاددان بودن رییس صندوق بین‌المللی پول به اندازه‌ای که پیش تر تصور می‌شد حیاتی نیست. رییس صندوق با این‌حال باید درک کافی از اقتصاد داشته باشد تا برای گرفتن تصمیم های بزرگ از اعتماد به نفس لازم برخوردار باشد.


اقتصاد جهان در وضعیت دشواری قرار دارد. تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین به رشد اقتصادی آسیب می‌زند. شاید با معرفی رییس جدید صندوق، نیاز جدی به یک تغییر در سیاست‌های اقتصاد کلان احساس شود. سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی از اقتصادهای بزرگ جهان خواسته است که خود را برای اجرای یک طرح هماهنگ اقتصادی آماده کنند. صندوق بین‌المللی پول باید خود را برای ارائه پاسخی درخور آماده کند. همچنین باید برنامه‌های مختلفی برای اقتصادهای مختلف در گوشه گوشه دنیا آماده شود.


براساس تمام مسایل مطرح شده، برخی فکر میکردند شاید یکی از ایده‌آل‌ترین تصمیم‌ها تعویض صندلی کریستین لاگارد، رییس‌ پیشین صندوق بین‌المللی پول با ماریو دراگی، رییس پیشین بانک مرکزی اروپا باشد، اما ناگهان کریستالینا جورجیوا، مدیر اجرایی بانک جهانی که متولد بلغارستان است هم تجربه بالایی در سازمان‌های بین‌المللی دارد و از منطقه شرق اروپاست که تاکنون توفیقی در دستیابی به پست‌های ارشد اتحادیه اروپا نداشته‌اند وارد بازی شد و گوی سبقت را از رقیبان ربود.


خیلی فراتر از اینکه رییس بعدی صندوق بین‌المللی پول چه ملیتی داشته باشد، توانایی انجام یک کار از همه مهم‌تر است: رییس بعدی باید بتواند از وزن صندوق استفاده کند تا از اقتصاد باز در جهان دفاع کند و به حفظ همکاری های بین‌المللی اقتصادی کمک کند. برای انجام چنین ماموریتی رییس بعدی باید بتواند روابط پیچیده صندوق با کاخ سفید را هم مدیریت کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر