«راه ابریشم جدید» خلوت می‌شود؟

واکنش عملی اتحادیه اروپا و ژاپن به جاه‌طلبی چین

اتحادیه اروپا و ژاپن روز جمعه قراردادی برای هماهنگ سازی شبکه‌های جدید حمل و نقل زمینی و نیز ایجاد زیرساخت‌های تازه در بخش انرژی و دیجیتال به امضا رساندند.
کد خبر : ۱۰۵۴۲۱
اتحادیه اروپا

به گزارش ایبِنا، این پروژه بزرگ که هدف کلی آن متصل کردن اروپا به آسیا است واکنشی عملی به طرح جاه‌طلبانه پکن در تاسیس «راه ابریشم جدید» محسوب می‌شود که به اذعان چشم‌بادامی‌ها قرار است چین را به جهان وصل کند. این قرارداد روز جمعه در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا میان شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و ژان کلود یونکر، رئیس کنونی کمسیون اروپا به امضاء رسید.


پکن پروژه عظیم خود موسوم به «راه ابریشم جدید» را از سال ۲۰۱۳ استارت زد. چینی‌ها سعی دارند با توسعه حمل و نقل زمینی، ایجاد شبکه‌ای از خطوط راه آهن و متصل کردن بنادر و فرودگاه ها ارتباط تجاری خود را با آسیا، اروپا و آفریقا بیش از آنچه انتظار می‌رود، گسترش دهند؛ سیاستی که نگرانی برخی کشورها نسبت به حاه‌طلبی‌های تجاری پکن را افزایش داده است


برخی از کشورهای مهم اروپایی از جمله ایتالیا و فرانسه پیشتر به این طرح جاه‌طلبانه پکن پیوسته بودند.


در توافقنامه‌ای که روز جمعه میان اتحادیه اروپا و ژاپن به امضاء رسید به دفعات بر اهمیت اجرای پروژه‌های «پایدار» از لحاظ مالی و نیز با رویکرد توجه به مسائل زیست محیطی تاکید شده است.


این در حالی است که پروژه «راه ابریشم جدید» پکن پیش از این انتقادهای زیادی را به خصوص در زمینه ایجاد آلودگی در کشورهایی که در مسیر این شبکه قرار دارند، برانگیخته بود. از جمله دیگر نقایص این طرح که منتقدان به آن اشاره می‌کنند بدهکار کردن کشورهایی است که در مسیر این راه جدید جاری قرار گرفته‌اند؛ این مسئله البته بیشتر شامل کشورهایی می‌شود که از نظر اقتصادی ضعیف هستند.


بسیاری از کشورهای پیوسته به این طرح مجبور می‌شوند برای ایجاد زیرساخت‌های لازم از شرکت‌های چینی وام دریافت کنند، درحالی که برخی از آنها فاقد توانایی لازم برای بازپرداخت بدهی خود هستند و تا ابد بدهکار باقی می‌مانند.


انتقادها نسبت به فقیرتر شدن کشورهای ضعیف پیوسته به این طرح در حالی مورد تاکید قرار می‌گیرد که پکن پیشتر از سرمایه‌گذاری تریلیون دلاری برای به سرانجام رساندن این پروژه خبر داده و تاکید کرده بود که این سرمایه توسط بانک‌ها، کشورهای شرکت کننده و نیز دولت چین تامین خواهد شد.


ژان کلود یونکر، رئیس کنونی کمیسیون اروپا پیش از امضای این توافقنامه در نطقی تاکید کرد: مسئله مرتبط بودن نیز باید بر اساس یک طرح مالی پایدار باشد. باید زمینه دسترسی به جهانی متصل و محیط زیستی پاک را برای نسل آینده را فراهم و در عین حال توجه داشت که کوهی از بدهی‌ها برای دیگران درست نکنیم.


شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز در سخنانی تاکید کرد که کشورش به همراه اتحایده اروپا قادرند زمینه برقراری ارتباط و اتصالی پایدار و کامل میان کشورها را در عین توجه به اصول و قواعد فراهم کنند. نخست وزیر ژاپن در بخش دیگری از سخنان خود به نگرانی‌های موجود نسبت به طرح «راه ابریشم جدید» پکن اشاره کرد و گفت که چین به خصوص در صدد است تا با توسعه این طرح در بنادر آسیایی بر تسلط دریایی خود در منطقه بیافزاید.


اتحادیه اروپا رسما تاکید کرده که به دنبال رقابت با پروژه‌های بزرگ چین در جهت گسترش ارتباط در آسیا نیست اما برخی مسئولان بلند پایه اروپایی به صورت غیررسمی بر این نکته اذغان کرده‌اند که بروکسل به دلیل حرکت رو به جلوی پکن در این زمینه مجبور به واکنش شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر