07 مهر 1398 - 13:18
وزارت اقتصاد منتشر کرد:

ارتقاء عملکرد شرکت داری دولتی

کتابی تحت عنوان " گزارش اهم عملکرد و دستاوردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی از شهریور ۹۷ لغایت مرداد ۹۸" مهمترین سیاست ها و برنامه های عملیاتی و اجرایی معاونت ها و سازمانهای تابعه منتشر شد.
کد خبر : ۱۰۵۵۶۷
وزارت اقتصاد

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، چهارمین بخش از این گزارش تحت عنوان"ارتقاء عملکرد شرکت داری دولتی" در ذیل می آید: شرکت­های دولتی با در اختیار داشتن حدود ۷۰ درصد بودجه کل کشور در فعالیت های اقتصادی کشور نقش مهم و موثری دارند و عمدتا عهده دار وظایف تصدی گری دولت در حوزه امور اقتصادی و زیر بنایی هستند.


مجامع عمومی یکی از مهم ترین مراجع نظارت و ارزیابی عملکرد شرکت­های دولتی است. در مجامع عمومی امکان بررسی عملکرد شرکت فراهم می گردد و مسائل شرکت مطرح و میزان حصول به اهداف از طریق اجرای برنامه های پیش بینی شده ارزیابی
می گردد. در این فرآیند نقاط قوت شناسایی شده و بر تداوم و تقویت آنها تاکید و همچنین نقاط ضعف مشخص شده و طرق مناسب برطرف نمودن آنها نیز پیشنهاد می گردد.
در این راستا وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به صورت­های مالی، عملکرد، بودجه و سایر موارد قابل طرح در مجامع عمومی به عنوان نماینده صاحب سهم(دولت)، ضمن پیگیری روند برگزاری و حضور فعال در مجامع عمومی و شوراهای عالی شرکت­های دولتی، موسسات انتفاعی وابسته به دولت و موسسات عمومی غیر دولتی در نقش رئیس و یا عضو مجمع عمومی، در راستای اجرای بند ۱ ماده ۱۸ قانون اجرای سیاست­های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی جهت اعمال حقوق مالکیت دولت در شرکت­های مشمول واگذاری، به عنوان رئیس مجمع عمومی اقدام به برگزاری مجامع عمومی شرکت­های دولتی مشمول واگذاری نموده و نمایندگی وزارت امور اقتصادی و دارایی در مجامع عمومی شرکت­های مشمول واگذاری که کمتر از ۵۰ درصد سهام آنها متعلق به بخش دولتی است را نیز به روال معمول سنوات گذشته به وزرای وزارتخانه های ذیربط تفویض نموده است.
اهم سیاست ها، برنامه های عملیاتی، اقدامات اجرایی و دستاوردها
- با توجه به حکم قانونی موضوع بند «ب» ماده «۴» قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تدوین نظام بنگاه داری نوین دولتی، پیش نویس «لایحه نحوه اداره شرکت های دولتی» به عنوان چارچوب قانونی جامع و فراگیر برای شرکت­داری دولتی تدوین گردید. این لایحه متضمن تعاریف، طبقه بندی ها، همسان سازی قالب اساسنامه ای شرکت های دولتی، تناسب سازی وظایف ارکان این شرکت ها و پیش بینی تدوین و استقرار نظام حاکمیت شرکتی در این شرکت ها به علاوه دستورالعملی جامع به منظورانتخاب و انتصاب اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل شرکت های دولتی و ارزیابی عملکرد می باشد.
- ارسال آیین نامه راهبری شرکتی در شرکت های دولتی به منظور سیر مراحل تصویب برای هیئت محترم وزیران
- تدوین آیین نامه تعیین حقوق و مزایای مدیران عامل واعضای هیئت مدیره شرکت های دولتی و وابسته به نهاد های عمومی برای طرح و تصویب در هیئت محترم وزیران پیشنهادگردید.
- تهیه دستورالعمل شرایط احراز پست های مدیریتی مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره شرکت های دولتی موضوع جز(۲) بند "ط" تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشوربا مشارکت و همکاری با سازمان امور اداری و استخدامی
- تعیین و ارائه فهرست شرکت های دولتی به منظور انجام حسابرسی عملیاتی وفقحکم قانونی موضوع ماده (۲۵) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) برای طرح و تصویب در هیئت محترم وزیران و احصا و اعلام فهرست شرکت های دولتی زیان ده قابل تداوم فعالیت در بخش دولتی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر