09 مهر 1398 - 09:26
آشنایی با مفاهیم اقتصادی/۲۹۳

انواع پول‌های دیجیتال

در حالی که اغلب ممکن است اصطلاحات پول دیجیتالی، پول مجازی و پول رمزنگاری شده یا رمزارز با هم خلط شوند، اما درک تفاوت‌های ظریف بین این سه مهم است.
کد خبر : ۱۰۵۷۲۱
پول دیجیتال

به گزارش ایبِنا، واژه «رمزارز» ترجمه فارسی عبارت انگلیسی «Cryptocurrency» است که از ترکیب دو واژه Crypto (مخفف واژه Cryptography به معنی رمزنگاری) و Currency  (به معنی ارز و پول رایج) به وجود آمده است. گاهی از معادل «ارز رمزگذاری شده»، «ارز رمزینه» یا «ارز رمزپایه» نیز برای این مفهوم استفاده می‌شود. رمزارزها زیرمجموعه پول دیجیتال بوده و از تکنیک‌های رمزنگاری برای تراکنش امن استفاده می‌کنند. پول‌ دیجیتال مفهوم گسترده‌ای دارد. پول مجازی و پول‌های رمزنگاری شده نمونه‌هایی از پول‌های دیجیتال هستند.


پول دیجیتال به دو بخش پول دیجیتال بانک مرکزی و پول دیجیتال بخش خصوصی تقسیم می‌شود. در حالی که اغلب ممکن است اصطلاحات پول دیجیتالی، پول مجازی و پول رمزنگاری شده یا رمزارز با هم خلط شوند، اما درک تفاوت‌های ظریف بین این سه مهم است.


اصطلاح ارز دیجیتال برای توصیف کلیه پول‌های الکترونیکی استفاده می‌شود، که هم ارز مجازی و هم رمزنگاری را شامل می‌شود. پول دیجیتال فقط به صورت دیجیتال یا الکترونیکی در دسترس است و برخلاف اسکناس یا سکه، لمس‌پذیر نیست. ارزهای دیجیتالی فقط با استفاده از کیف پول الکترونیکی یا در شبکه‌های تعیین‌شده می‌توانند هزینه ‌شوند. پول دیجیتال معمولاً پول نقد سایبری نیز نامیده می‌شود.


ارزهای مجازی نوعی ارز دیجیتال هستند که به طور معمول توسط سازندگان آن کنترل می‌شود و در بین اعضای یک انجمن مجازی خاص مورد استفاده و پذیرش قرار می‌گیرند. ارزهای رمزنگاری مانند بیت‌کوین و اتریوم ارزهای مجازی محسوب می‌شوند. تمام ارزهای مجازی دیجیتالی هستند، اما همه ارزهای دیجیتال مجازی نیستند، زیرا خارج از یک محیط مجازی خاص نیز وجود دارند.


«رمزنگاری» در «ارزهای رمزنگاری شده» به این واقعیت اشاره دارد که بسیاری از الگوریتم‌های رمزنگاری و تکنیک‌های رمزنگاری برای اطمینان از امنیت در شبکه استفاده می‌شوند. این سطح از امنیت جعل ارزهای رمزنگاری شده را سخت می‌کند.


رمزارزها غیرمتمرکز هستند به این صورت که سازمان‌های دارای صلاحیت مانند بانک یا دولت، نمی‌توانند رمزارزها را صادر یا کنترل کنند و تحت قوانین دولتی قرار نمی‌گیرند. با توجه به اینکه بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده به عنوان یک سیستم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاکچین بدون نیاز به شخص ثالث قابل اعتماد مانند بانک مرکزی یا شرکت کارت اعتباری فعالیت می‌کنند، انتقال نظیر به نظیر با استفاده از کلیدهای خصوصی و عمومی تسهیل می‌شود. امروزه حجم بازار و کارکردهای رمزارزها به سرعت در حال توسعه است. مهم ترین و شناخته شده‌ترین رمز ارز مبتنی بر بلاک چین بیت‌کوین است که در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو معرفی شده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر