10 مهر 1398 - 09:32
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

رفتار محتاطانه بانک‌های مرکزی دنیا در مقابل رمز ارزها

یک صاحب نظر حوزه بانکداری الکترونیک معتقد است بانک‌های مرکزی دنیا با مقوله رمز ارزها برخورد محتاطانه‌ای دارند.
کد خبر : ۱۰۵۸۵۶
رمز ارز

محمد گرکانی نژاد در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، درباره اختلاف نظرهای اخیر در خصوص رمز ارز، اظهار داشت: این موضوع کاملا شفاف و مشخص است زیرا قانون به طور اصولی تمامی موارد و حد و مرزها را مشخص و تعیین کرده و اینکه کسی قصد اظهارنظر در موضوعی را داشته باشد، بلامانع است لیکن تا زمانی که این اظهار نظر متناقض با قوانین نباشد مسموع خواهد بود ولی اگر فراتر از قوانین مصوب و جاری باشد نمی‌توان انتظار داشت که پذیرفته شود.


وی افزود: هر دستگاه و وزارتخانه‌ای می‌تواند نقطه نظرات خود را اعلام کند اما اینکه قانون درباره موضوع چه می‌گوید فصل الخطاب است. در حوزه مدیریت پولی و سامانه‌های پرداختی کشور از نظر تاثیری که بر تنظیم ارزش پول ملی کشور دارند تمامی اختیارات از صفر تا صد طبق قانون دراختیار بانک مرکزی است و هیچ دستگاهی تحت هیچ شرایطی طبق این قانون و مفاد مفصلی که دارد نمی‌تواند فراتر از بانک مرکزی در این حوزه عمل کند.


این صاحبنظر حوزه بانکداری الکترونیک معتقد است: اما باید به این نکته توجه داشت که ممنوعیت خرید و فروش رمز ارزها در داخل کشور تحت مصوبه شورای عالی مبارزه با پولشویی است و ارتباط مستقیم به بانک مرکزی ندارد و نهادی متفاوت از بانک مرکزی در این خصوص تصمیم گیری کرده و نظرات بانک مرکزی نیز در این زمینه  خاص علی القاعده در آن شورا مطرح و تصمیم گیری طبق مقررات شورای مزبور صورت خواهد پذیرفت.


گرکانی نژاد ادامه داد: برای تولید و عرضه رمز ارزهای مبتنی بر فلزات گرانبها یا مبتنی بر ریال و رمز ارزهای مبتنی بر انواع ارز هم که بانک مرکزی در ابلاغیه‌ای به درستی اعلام کرده است، قانون این موضوع را صراحتا در حیطه تصمیم گیری بانک مرکزی قرار داده و اگر کسی قصد سرمایه گذاری در این زمینه را دارد باید مجوزهای لازم را دریافت کند؛ البته در حال حاضر چارچوبی از سوی بانک مرکزی تعریف نشده است.


به گفته وی، البته با نگاه به آینده در افق میان مدت متوجه این موضوع خواهیم شد که همه بانک‌های مرکزی در دنیا مجبور هستند که به تدریج موضع خود را در این خصوص مشخص کنند و چارچوب‌هایی برای فعالان داشته باشند.


این صاحبنظر حوزه بانکداری الکترونیک، ادامه داد: رمز ارز فیسبوک و موضع فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اتحادیه اروپا بهترین مثال در این خصوص است که این ارز را گرگی در لباس میش(به تعبیر یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی اتحادیه اروپا) معرفی کرده اند و به نظر من این مسائل نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت اصولا بانک‌های مرکزی موافق این قبیل رمزارزها نیستند و درست مشابه بانک مرکزی ایران و حتی بسیار بازدارنده‌تر با مسئله مواجه شده‌اند.


گرکانی‌نژاد، گفت: البته به عقیده من تمامی این محدودیت‌ها در کوتاه مدت است و به طور حتم در بانک مرکزی به این موضوع توجه می‌شود که در مقابل این فناوری و تقاضا چگونه باید عمل شود و در خصوص حفظ ارزش پول ملی که اصلی‌ترین وظیفه همه بانک‌های مرکزی دنیا است، چگونه باید خود را با این مفاهیم جدید مواجه و منطبق کنند.


به گفته وی، موضع درست نفی کامل این موضوع نیست اما تمام بانک‌های مرکزی دنیا در این خصوص محافظه کارانه برخورد می کنند زیرا در حال حاضر به شدت آثار غیرقابل پیش بینی و غیرقابل محاسبه ای دارد. این پدیده به دلیل اینکه ابعاد فناورانه دارد و خارج از کنترل بانک مرکزی ها است می تواند تغییرات بنیادی در مفاهیم حاکمیت پولی دولت ها بدهد و دستگاه های کنترلی، به ویژه بانک های مرکزی که مسئول حفظ ارزش پول ملی هستند باید مطالعات و بررسی بیشتری در این زمینه داشته باشند.


این صاحبنظر حوزه بانکداری الکترونیک در ادامه با اشاره به اینکه اگر در این بخش بنچ مارک کنیم، بانک مرکزی ما موضع خیلی سخت گیرانه‌ای نسبت به سایر بخش ها ندارد، افزود: در حال حاضر تمامی تجربیات در دنیا نشان از این دارد که بانک‌های مرکزی تاکنون مجوزی برای اینکه کسی رمز ارز ملی یا مبتنی بر ارزش تولید کند، صادر نکرده‌اند. ضمنا این مبحث گستره ای فراگیرتر از مدیریت پولی است و طبعا باید از نظرات تمامی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط استفاده شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر