بی‌توجه به تحریم‌های آمریکا؛

چین به رابطه اقتصادی با ایران ادامه می‌دهد

پایگاه تحلیلی آتلانتیک کانسیل در گزارشی تحلیلی نوشت: چین اصرار دارد به آمریکا ثابت کند که با وجود تحریم یکجانبه ایران، پکن همچنان به مبادلات اقتصادی خود با تهران ادامه خواهد داد.
کد خبر : ۱۰۵۸۵۹
ایران و چین

به گزارش ایبِنا، در این گزارش آمده است: رابطه میان چین و ایران به هزاران سال قبل باز می‌گردد، اما از زمانی که آمریکا پای خود را از برجام بیرون کشید این رابطه نزدیک‌تر هم  شده است. وضع تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه ایران باعث شد چینی ها راه‌های جدیدی برای تعامل اقتصادی با ایران ایجاد کند. اما این سئوال مطرح است که چین چقدر توانسته به ایران کمک کند.


از زمان خروج آمریکا از برجام در ماه می ۲۰۱۸، چین به طور مداوم بر قصد خود برای مخالفت با این تصمیم واشنگتن و تصمیم یکجانبه آمریکایی‌ها تاکید کرده و حتی عنوان کرده مبادلات مالی با ایران را ادامه می‌دهد، حتی اگر در معرض تهدیدهای آمریکا قرار بگیرد.


شاید مهم‌ترین وجه روابط اقتصادی تهران و پکن، واردات نفتی چین از ایران بوده است. در بازه زمانی سال ۲۰۱۷ تا اواسط ۲۰۱۸ چینی ها به طور میانگین روزانه ۶۳۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده‌اند.


پس از آن‌که معافیت آمریکا به کشورهای واردکننده نفت از ایران تمام شد نیز آمارها نشان می‌دهد که چینی ها ابتدا مقداری واردات نفت از ایران را متوقف کردند، اما خیلی زود این رویه را از سر گرفتند و ماهانه به صورت میانگین بالای ۱۸۰ هزار بشکه در روز از ایران نفت خریده‌اند. به طور خلاصه باید گفت که شاید چین فعالیت اقتصادی‌اش با ایران را کمی محدود کرده باشد، اما همچنان با جدیت به تجارت و مبادلات اقتصادی خود با ایران ادامه می‌دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها