12 مهر 1398 - 12:37

تغییرات نرخ تورم در استان‌ها

بالاترین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریورماه ۱۳۹۸ مربوط به چهار استان ایلام با ۵۱.۹ درصد، کردستان با ۵۱.۱ درصد، خراسان جنوبی با ۵۰.۳ درصد و چهارمحال و بختیاری با ۵۰.۳ درصد بوده است.
کد خبر : ۱۰۵۹۱۷
تورم

به گزارش خبرنگار ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به درصد تغییرات شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در شهریورماه پرداخته و نوشته است: نرخ تورم کل در ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ۱۳۹۸ برابر با ۴۲.۷ درصد بوده است.


براین اساس بالاترین تورم نقطه به نقطه مربوط به استان‌های ایلام با ۴۶.۲ درصد، لرستان با ۴۳ درصد و خراسان جنوبی با ۴۲ درصد بوده است. نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه برای استان تهران نیز ۳۴.۹ درصد محاسبه شده است.


با این حال پایین‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه به سه استان فارس، قم و همدان به ترتیب با ۲۹.۸ درصد، ۳۱.۱ درصد و ۳۱.۹ درصد تعلق گرفته است.


همچنین بالاترین تورم ماهانه در بین تمامی استان‌ها مربوط به استان‌های قم، تهران و یزد به ترتیب با ۱.۷ درصد، ۱.۱ درصد و ۰.۹ درصد بوده است. این گزارش خاطرنشان کرده که پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه در شهریورماه به ترتیب برای کردستان منفی ۱.۶ درصد، زنجان منفی ۱.۱ درصد و بوشهر منفی یک درصد بوده است.


بالاترین نرخ تورم ۱۲ ماهه نیز در شهریورماه امسال در چهار استان ایلام با ۵۱.۹ درصد، کردستان با ۵۱.۱ درصد، خراسان جنوبی با ۵۰.۳ درصد و چهارمحل و بختیاری با ۵۰.۳ درصد تجربه شده است. این نرخ برای استان تهران ۴۲.۸ درصد اعلام شده است.


پایین‌ترین نرخ تورم نیز در ماه مورد بررسی برای استان‌های قم با ۳۶.۳ درصد، کرمان با ۳۷.۹ درصد و فارس با ۳۸ درصد گزارش شده است.



این گزارش همچنین بالاترین درصد تغییرات شاخص قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در شهریورماه ۱۳۹۸ را بررسی کرده است.


معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران بالاترین تورم نقطه به نقطه شاخص قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در شهریورماه ۱۳۹۸ را برای استان‌های ایلام، بوشهر و هرمزگان به ترتیب با ۵۴.۴ درصد، بوشهر ۵۱.۳ درصد و هرمزگان با ۵۰ درصد اعلام کرده است. این رقم در این ماه برای استان تهران ۴۶.۲ درصد گزارش شده است.


از سوی دیگر پایین‌ترین شاخص قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در شهریورماه ۱۳۹۸ در استان‌های زنجان با ۳۴.۷ درصد، همدان با ۳۷.۲ درصد و آذربایجان غربی با ۳۸.۹ درصد بوده است.


بالاترین تورم ماهانه این شاخص نیز در استان‌های فارس با ۱.۳ درصد، سیستان و بلوچستان با ۰.۹ درصد و قم با ۰.۱ درصد بوده است. این رقم برای استان تهران منفی ۱.۴ درصد گزارش شده است.


همچنین پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه شاخص قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در شهریورماه ۱۳۹۸ نیز در استان‌های کردستان با منفی ۴.۳ درصد، زنجان با منفی ۳.۳ درصد و بوشهر با منفی ۳.۲ درصد تجربه شده است.


براساس این گزارش بالاترین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ۹۸ نیز برای شاخص قیمت خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در شهریورماه ۱۳۹۸ در سه استان بوشهر با ۷۷.۸ درصد، چهارمحال و بختیاری با ۶۹.۶ درصد و یزد با ۶۶.۹ درصد گزارش شده است. این شاخص برای استان تهران نیز ۶۳ درصد گزارش شده است.


با این حال پایین‌ترین نرخ تورم ۱۲ ماهه شاخص بالا نیز مربوط به استان‌های زنجان، کرمان و سمنان به ترتیب با ۵۲.۹ درصد، ۵۸.۵ درصد و ۵۹.۱ درصد بوده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر