13 مهر 1398 - 08:48
عباد با ایبِنا مطرح کرد:

اولویت اول وزارت بازرگانی، اصلاح بخشنامه‌های مُخل

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید اولویت اول و مهم وزارت در حال تشکیل بازرگانی باید اصلاح بخشنامه‌های مُخل صادرات و واردات و تسهیل فرایندها در شرایط موجود باشد.
کد خبر : ۱۰۵۹۵۳
مهراد عباد

مهراد عباد در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره تصویب تفکیک دوباره وزارت بازرگانی از وزارت صنعت گفت: به طور کلی و اصولی بخش خصوصی موافق این جداسازی نبود زیرا در سال‌های گذشته ادغام این دو وزارتخانه با هدف کوچک‌تر کردن دولت و حمایت از تولید انجام شد و به طور حتم با جداسازی آنها بار دیگر شاهد تغییر مسئولین، بخشنامه‌ها و بروکراسی بیشتر و افزایش تعداد کارکنان خواهیم بود.


وی در عین حال به اعطای اختیارات ویژه به قائم مقام وزیر صنعت در حوزه بازرگانی اشاره کرد و افزود: در دو ماه گذشته گروهی را برای اصلاح بخشنامه‌های مشکل‌ساز قبلی تشکیل داده‌اند و به نظرم اولین اولویت وزارت بازرگانی نیز باید اصلاح بخشنامه‌های مُخل در حوزه کسب‌وکار و همچنین صادرات و واردات باشد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی همچنین درباره کمک این وزارتخانه جدید به انجام معاملات تهاتری در زمان تحریم اظهار داشت: تهاتر کالا بیشتر در مقیاس بزرگ و برای تهاتر نفت با کالاهای اساسی و برای بخش دولتی قابل انجام است و شرکت‌های کوچک که صادرات یا واردات کمی دارند، به طور عملی امکان انجام معاملات تهاتری را هم ندارند.


عباد خاطرنشان کرد: بخش خصوصی برای انجام معاملات خود بیشتر خواستار تسهیل امور مربوط به انتقال ارز و غنی‌تر کردن کار صرافی‌هاست. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز ما این است که بانک عامل برای انجام معامله، ۳۵ درصد از مبلغ کل را به عنوان ضمانت نزد خود نگاه می‌دارد تا ارز تخصیص یافته برای واردات، حتما در این راه مصرف شده و کالا وارد کشور شود اما این موضوع به طور عملی باعث ایجاد مشکل در تامین نقدینگی بنگاه‌ها شده و از سوی دیگر قیمت تمام شده کالا برای مصرف کننده را افزایش می‌دهد.


این فعال اقتصادی تاکید کرد: بخش خصوصی نیز خواستار شفاف‌سازی است، اما می‌توان از راه‌های دیگر و با روش‌های متفاوت این کار را انجام داد تا فشار کمتری به بنگاه‌ها و همچنین مصرف کننده نهایی وارد شود.


وی درباره تاثیر پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا و کاهش تعرفه‌های تجاری با این کشورها نیز گفت: این موضوع می‌تواند گام خوبی در راستای الحاق کامل ایران به سازمان تجارت جهانی(WTO) باشد.


عباد ادامه داد: در حال حاضر صادرات ایران تنها به عراق و افغانستان مناسب است و آمارها نشان می‌دهد صادرات کشور به ترکیه، عمان و امارات کاهش یافته است. با توجه به اینکه رقم تجارت ایران با کشورهای اوراسیا مناسب نیست، این موضوع می‌تواند گام مناسبی در جهت افزایش مبادلات تجاری با کشورهای عضو آن باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر