14 مهر 1398 - 11:32
در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

۳ اولویت اول در تشکیل وزارت بازرگانی

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی می‌گوید: اولویت اصلی وزارت بازرگانی با توجه به صادرات کم کشور در مقایسه با ظرفیت‌های بالای آن، باید توسعه صادرات، افزایش تولید ناخالص داخلی (GDP) و درآمد سرانه باشد.
کد خبر : ۱۰۶۲۵۳
وزارت بازرگانی

فرزین فردیس در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره اولویت‌های وزارت بازرگانی بعد از تفکیک از وزارت صنعت با بیان اینکه باید ببینیم تشکیل وزارت بازرگانی چه تاثیری بر روی توانمند شدن صادرات و بالا بردن GDP و درآمد سرانه کشور دارد، افزود: صادرات ایران با وجود پتانسیل‌های بالای صادرات بسیار ضعیف است و عمده صادرات کشور وابسته به کالاهایی با مزیت منابعی و زیرزمینی هستند و ارزش دانشی ندارند.


وی اظهار داشت: پیش از هرگونه موضوعی درباره نقد یا دفاع از تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت و معدن باید توجه داشته باشیم که فرد یا گروه مدافع یا منتقد، نفع سازمانی یا شخصی از این موضوع نداشته باشد.


فردیس توضیح داد که برخی از تولیدکنندگان داخلی از آنجایی که وزارت صمت کنونی را مدافع تولید می‌دانند، نگران هستند که با تشکیل وزارت بازرگانی، تعرفه‌های جدیدی وضع شده و برخی محدودیت‌ها در واردات یا صادرات دچار تغییر و تحول شود و این موضوع مزیت مصنوعی ایجاد شده برای آنها را از بین ببرد و به همین دلیل با آن مخالفت می‌کنند.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: از سوی دیگر برخی از واردکنندگان و صادرکنندگان بزرگ نیز از تشکیل وزارت بازرگانی دفاع می‌کنند زیرا احساس می‌کنند با تشکیل این وزارتخانه صادرات و واردات بهتر مدیریت خواهد شد و تعامل با آن از تعامل با وزارت صنعت راحت‌تر خواهد بود.


فردیس در عین حال خاطرنشان کرد که مثال‌های ذکر شده درباره مدافعین و مخالفین تشکیل وزارت بازرگانی الزاما به معنای جانبدارانه بودن تمامی نظرهای آنها نیست. این فعال اقتصادی با بیان اینکه بهتر بود وزارت صنعت از بازرگانی تفکیک نمی‌شد، تصریح کرد: دولت‌ها در ایران به جای آنکه به محتوای سیاست گذاری بپردازند، به شکل، فُرم و قالب آن می‌پردازند و مشخص نیست با تشکیل وزارت بازرگانی و جدایی آن از صنعت، قرار است چه سیاست جدیدی در پیش گرفته شود.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به موضوع تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر نیز شرکت بازرگانی داخلی در زیرمجموعه‌های وزارت صمت وجود دارد ولی بازهم شاهد افزایش قیمت‌ها و عدم موفقیت در زمینه تنظیم بازار هستیم و به نظر می‌رسد تا زمانی که مسائل بنیادین اقتصادی حل نشده و به سمت آزاد و رقابتی کردن فضای اقتصادی حرکت نکنیم، نمی‌توان انتظار موفقیت در تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها را داشت.


وی راهکار تنظیم بازار را مدیریت و کنترل تورم عنوان کرد و افزود: با تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت، مشکل نقدینگی حل نخواهد شد و تشکیل این وزارتخانه جدید نیز به تنهایی نمی‌تواند مسئله کنترل بازار و تنظیم قیمت‌ها را حل کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر