15 مهر 1398 - 15:28

موزه بانک ملی میزبان آثارخوشنویسی ومعرق کاری استادان برجسته کشور

نمایشگاه مشترک آثار خوشنویسی و معرق کاری استادان بزرگ کشور امروز با حضور جمعی از هنرمندان و هنر دوستان در موزه بانک ملی ایران افتتاح شد.
کد خبر : ۱۰۶۴۳۶
لوگوی جدید اخبار بدون عکس بانک ملی ایران

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، در این نمایشگاه۸۳ اثر از استادان بزرگ خوشنویسی کشور از جمله استادان امیرخانی، شیرازی، ملک زاده و بنی رضی رونمایی شد و این آثار به مدت ده روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ عصر در معرض دید عموم و علاقه مندان قرار دارد.


مدیر کل امور موزه های سازمان میراث فرهنگی کشور در ابتدای این مراسم ضمن قدردانی از مدیران و مسئولان بانک ملی ایران به جهت برگزاری این نمایشگاه گفت: امروز به مسئولان بانک ملی ایران تبریک می گویم که جایگاه خود را به خوبی درک کرده اند و علاوه بر آن در جهت پیشرفت هنر و فرهنگ کشور تلاش می کنند. ضمن اینکه دیگر بانک ها و موسسات مالی کشور نیز باید دین خود را به تاریخ، فرهنگ و هنر کشور ادا کنند.


محمدرضا کارگر با بیان اینکه مهم ترین مشخصه ایران در باور جهانی میراث فرهنگی و تمدن کهن آن است، اظهار کرد:  ایران ۱۱ هزار سال تمدن و فرهنگ مستمر دارد و از قرن پنجم نیز زیبانویسی و خوشنویسی جایگاه ویژه ای در کشور پیدا کرد و امروز خط به عنوان یکی از مهم ترین هنرها مورد توجه است.


وی بیان کرد: خوشحالم که در عصری زندگی می کنیم که استادان بزرگی چون استاد امیرخانی در آن زیست می کنند و این افراد ادامه نسل میراث معنوی ما و افرادی چون حافظ و سعدی و... هستند.


همچنین غلامحسین امیرخانی از استاد به نام خوشنویسی معاصر کشور با بیان اینکه امروز ما در بانک ملی ایران و در جایی هستیم که یاد و خاطره آن از دیرباز در ذهن ها نقش بسته است، گفت: امروز با همت و لطف مدیران بانک ملی ایران گرد هم آمده ایم و باید از بزرگ مردانی که برای شکل گیری این بانک با عظمت زحمت کشیده اند، به نیکی یاد کنیم.


وی با اشاره به فرهنگ و تمدن مستمر ۱۱ هزار ساله در کشور ابراز کرد: در جایی همانند دبی از ۳ دهه پیش به فکر راه اندازی موزه افتادند تا بتوانند از این طریق حیثیتی برای خود به دست آورند در حالی که ما سفیران دائمی در سازمان ملل داریم و فرش شیخ صفی اردبیل در سر در ورودی موزه لندن نصب شده است.


استاد امیرخانی با بیان اینکه خط یک وسیله است که می تواند تجارب این نسل را به نسل دیگر منتقل کند، اضافه کرد: بیش از ۱۵۰ رشته هنری به عنوان هنر ملی در کشور به ثبت رسیده است اما متاسفانه امروز تعداد کمی از این هنرها زنده است و نهادهایی که از این حیث احساس دین می کنند، باید از این امانات محافظت کنند.


همچنین سردیس استاد امیرخانی از سوی استاد غنی زاده نقاش و مجسمه ساز برجسته کشور در حضور استاد ساخته شد. در ادامه، حاضران در مراسم از این نمایشگاه مشترک موزه بانک ملی ایران و آثار خوشنویسی و معرق کاری بازدید کردند.


موزه بانک ملی ایران در خیابان فردوسی، بالاتر از خیابان سرهنگ سخایی واقع است و در آن مجموعه ای ارزشمند از سکه ها، تابلوهای نفیس خوشنویسی، فرش و مینیاتور، نقاشی های مدرن و کلاسیک، مسکوکات، اشیای قیمتی و کهن اهدا شده از طرف بانک ها و یا شخصیت های برجسته، آثار قلمزنی، ادوات و ابزارهای تاریخی و قدیمی بانکداری و نیز اسناد معاملات بزرگ به نمایش درآمده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر