کریستین لاگارد:

چندجانبه‌گرایی راه نجات اقتصاد جهان است

رییس سابق صندوق بین‌المللی پول که بزودی سکان هدایت بانک مرکزی اروپا را در دست می‌گیرد خواستار "چندجانبه گرایی" برای حل مشکلات اقتصاد جهان شد.
کد خبر : ۱۰۶۵۲۰
لاگارد

به گزارش ایبِنا، کریستین لاگارد که در دوره گذار میان دو مدیریت دو نهاد بزرگ مالی جهان است در گفتگویی با شینهوا در واشنگتن گفت: رشد صندوق بین‌المللی پول در دوره مدیریت من به این دلیل مهم است که همه کشورها، بزرگ یا کوچک، فقیر یا غنی درک کردند برای توسعه رشد اقتصادی و مقابله با چالش‌های جهانی نیازمند چندجانبه‌گرایی هستیم.


وی که پس از هشت سال مدیریت صندوق بین‌المللی پول از ابتدای ماه آینده میلادی ریاست بانک مرکزی اروپا را برعهده می‌گیرد، ادامه داد: هیچ کشوری، فارغ از اینکه چقدر بزرگ باشد، نمی‌تواند به صورت جزیره‌ای برای خود عمل کند، چرا که سرمایه‌ها در جهان بدون مرز در حرکت هستند.


به گفته وی، کشورهای آفریقایی که باید تا سال ۲۰۳۰ به اهداف خود در توسعه پایدار دست پیدا کنند، نمی‌توانند به‌ تنهایی از پس این کار بر بیایند، آن‌ها به حمایت دیگران نیاز دارند. بخش هایی از دنیا مانند اروپا که رویکرد بازی به مبادلات تجاری دارند برای ادامه این روند خود نیازمند دیدگاه چندجانبه گرایانه هستند.


رییس سابق صندوق بین‌المللی پول در ادامه گفت جهان برای موفقیت "چندجانبه گرایی جدید" باید بیشتر به مردم توجه کند و باید روش‌های شفاف‌تر و جدی‌تری را به کار گیرد. وی با اشاره به رویکردهای مخالف جهانی‌سازی و مخالف تجارت آزاد در برخی کشورها گفت: جهانی‌سازی رویکردی است که فعلا ماندگار است اما احتمالا تغییر فاز خواهد داد.


رییس بعدی بانک مرکزی اروپا پیشتر هشدار داده بود که رشد اقتصاد جهانی شکننده و مورد تهدید است. لاگارد با هشدار درباره شکننده بودن وضعیت اقتصاد جهانی تصریح کرده بود که برای مقابله با این چالش، سیاست‌گذاران باید نوسانات ناشی از تصمیم‌های فردی را به حداقل برسانند.


لاگارد که اخیرا به طور رسمی از صندوق بین‌المللی پول کنار رفته است از تصمیم‌هایی مانند برگزیت و جنگ‌های تجاری به عنوان مثال هایی برای زخم‌های غیر ضروری برای اقتصاد جهان نام برده است و گفته است اشتباهات انسانی می‌تواند با تصمیمات درست برطرف شوند.


وی که نخستین زنی خواهد بود که سکان هدایت بانک مرکزی اروپا را در اختیار می‌گیرد، پیش تر نیز بارها درباره تبعات جنگ تجاری بر اقتصاد جهان هشدار داده بود. در حالی که ابراز نگرانی درباره مذاکرات تجاری چین و آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصادهای جهان به پای ثابت سخنان اخیر رییس سابق صندوق بین‌المللی پول تبدیل شده، کریستین لاگارد چندی پیش در گفتگو با رویترز گفت: اگر مسئله اختلافات تجاری چین و آمریکا حل نشود، چشم‌انداز اقتصادی جهان با یک ریسک روبروست


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر