تحلیل بلومبرگ؛

احتمال سقوط اقتصاد جهان به رکودی تلخ‌تر از سال ۲۰۰۹

اقتصاد جهانی در حال تلوتلو خوردن است و سوال بزرگ بازارهای مالی دنیا اینجاست که آیا واژگون خواهد شد یا نه؟
کد خبر : ۱۰۶۹۰۶
اقتصاد جهانی

به گزارش ایبِنا، بلومبرگ در تحلیلی با موضوع "احتمال سقوط اقتصاد جهان به رکودی تلخ‌تر از سال ۲۰۰۹" نوشت: توافق نسبی آمریکا و ژین در روز جمعه تاحدودی لبخند را به لب سرمایه‌گذاران بین‌المللی بازگرداند؛ احتمال طلاق توافقی انگلیس از اتحادیه اروپا نیز این آرامش را بیشتر کرد، ولی این احتمال وجود دارد که بزودی موضوع ورود اقتصاد جهان به نخستین رکود ۱۰ سال گذشته ورد زبان‌ها شود. قطعا در نشست این هفته صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن درباره این موارد صحبت‌های زیادی مطرح خواهد شد. آمارهای بلومبرگ نشان می‌دهد که سرعت رشد اقتصای در دنیا به ۲.۲ درصد سقوط کرده است. رقمی که همین یک سال و نیم پیش در سطح ۴.۷ درصد قرار داشت.


کریستالینا جورجیوا، رییس جدید صندوق بین‌المللی پول این "ریسک جدی" را مطرح کرده که رکود اقتصادی توسعه پیدا کند و این احتمال وجود دارد که صندوق بین‌المللی پول در نشست روز سه‌شنبه، برآورد خود از رشد اقتصاد جهانی را به ۳.۲ درصد کاهش دهد که پایین‌تر رقم از سال ۲۰۰۹ به این سو است.


فعالان بازار اوراق قرضه هم نگرانند. اوراقی به ارزش ۱۴ تریلیون دلار با نرخ بهره منفی دست و پنجه نرم می‌کنند. فعالان بازار معتقدند تغییر مسیر اقتصاد جهان به سوی مثبت، به کار زیادی نیاز دارد.


بدون شک بزرگترین قربانیان جنگ‌های تجاری اخیر، تولیدکنندگان بوده‌اند و فعالیت جهانی‌شان پنج ماه پیاپی است که با چالش روبروست. به طور مشخص یکی از بزرگترین نگرانی ها بخش خودرو است که دردسری جدی برای صادرکنندگان بزرگی مثل آلمان و ژاپن محسوب می‌شود.


علاوه بر جنگ و جدل چین و آمریکا، انگلیس و اروپا هم هنوز بر سر مسئله برگزیت به توافق نرسیده‌اند. اوضاع در خاور میانه هم تعریفی ندارد و تنش‌ها میان آمریکا و عربستان با ایران تشدید شده است که ریسم افزایش قیمت نفت را بالا می‌برد. تنش‌ها در مرز شمالی سوریه با ترکیه و ناآرامی‌ها در عراق و هنگ‌کنگ را هم به این لیست اضافه کنید که همه احتمال بروز رکودی دیگر برای اقتصاد جهان را بالا می‌برند. آرژانتین، ونزوئلا، اکوادور و پرو هم از دیگر کشورهایی هستند که با مشکلات مختلفی دست به گریبانند.


در چنین شرایطی سیاست‌گذاری مالی شاید در اوایل سال جاری میلادی راحت‌تر به نظر می‌رسید، اما شاید بانک‌های مرکزی در بخش‌های مختلفی از دنیا واکنش‌های به‌موقعی به اتفاقات پیرامونی خود نشان ندادند. بانک مرکزی آمریکا که در جریان رکودهای اقتصادی دهه ۱۹۹۰ به این سو، سه بار نرخ بهره را کاهش داده بود، امسال تنها نیمی از کاهش دوره‌های پیشین را اعمال کرده است. بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن هم به نرخ بهره منفی روی آورده‌اند اما مشخص نیست تا چه زمانی بتوانند به این روند ادامه دهند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر