23 مهر 1398 - 10:00

سهم یارانه نقدی از درآمد خانوار شهری و روستایی

آمارها تا پایان سال ۹۷ نشان می‌دهد که سهم یارانه نقدی از درآمد کل یک خانوار شهری به ۴ درصد رسیده است.
کد خبر : ۱۰۷۰۵۱
یارانه

به گزارش خبرنگار ایبِنا، پرداخت یارانه به افراد ثبت نام کننده در طرح هدفمندی یارانه‌ها از آذرماه سال ۱۳۸۹ آغاز شد و اکنون بیش از ۷ سال از پرداخت نقدی به خانوارها می‌گذرد. با اینکه در اواخر سال ۱۳۸۹ پرداخت یارانه نقدی به خانوارها آغاز شد ولی به تدریج به جمعیت یارانه‌بگیر در سال‌های ابتدایی افزوده شد.


نتایج دریافتی از طرح‌های آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۰ سهم درآمد یارانه نقدی از کل درآمد یک خانوار شهری و روستایی به ترتیب ۱۱ و ۲۰ درصد بوده است. در حالی که در سال ۱۳۹۱ که جمعیت یارانه‌بگیر افزایش یافته است این سهم برای مناطق شهری و روستایی به ۱۲ و ۲۲ درصد افزایش یافته است.


همانگونه که در جدول زیر مشاهده می‌شود این سهم از سال‌های ۱۳۹۲ به بعد روندی کاهشی داشته است و این در حالی است که در سال ۱۳۹۷ سهم یارانه نقدی از کل درآمد یک خانوار به طور متوسط در مناطق شهری ۴ درصد و در مناطق روستایی ۸ درصد است.



براساس گزارشی که مرکز آمار منتشر کرده است، در سال ۱۳۹۷ در مناطق شهری و روستایی سهم یارانه نقدی در درآمد کل خانوار دهک اول به ترتیب ۱۳ و ۲۹ درصد است. این سهم در دهک دهم در مناطق شهری و روستایی به ترتیب یک و ۴ درصد است. از سوی دیگر متوسط سهم یارانه نقدی دریافتی در متوسط درآمد کل یک خانوار در مناطق شهری و روستایی در سال‌های ۱۳۹۱ الی ۱۳۹۷ روندی نزولی داشته که با توجه به نرخ تورم رسمی کشور این امر بدیهی است.



همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، متوسط یارانه نقدی دریافتی خانوارها در دهک‌های درآمدی شهری و روستایی روندی نزولی را نشان می‌دهد که با توجه به اینکه درآمد کل خانوار با تغییر دهک به پله‌ای بالاتر افزایش می‌یابد، در نتیجه سهم یارانه نقدی نیز کاهش می‌یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها