آتش بس موقت چین و آمریکا؛ آتش زیر خاکستر

آتش بس موقت چین و آمریکا در جنگ تجاری هرچند برای چند روز بازارهای جهانی را آرام کرد، اما به نظر می‌رسد آرامش فعلی آتش زیر خاکستر است.
کد خبر : ۱۰۷۱۰۸
چین آمریکا

به گزارش ایبِنا، با وجودی که در روزهای گذشته دو سفید از مذاکرات دو غول تجاری جهان بیرون آمده بود، زمزمه‌های اختلاف یا تهدید مجدد از سوی آمریکایی ها مطرح شده است. استیون منوچین در این زمینه گفت: اگر چین ظرف دو ماه آینده توافق نامه تجاری با آمریکا را امضا نکند، واشنگتن تعرفه‌های وارداتی را که در ماه اوت اعلام کرده بود را در ماه دسامبر اجرا خواهد کرد.


براساس آن‌چه  CNBC گزارش داده است، استیون منوچین، وزیر خزانه داری ایالات متحده امریکا با اظهار نظر درمورد مذاکرات تجاری که هفته گذشته به پایان رسید، گفت که اگر چین ظرف دو ماه آینده توافق نامه تجاری با ایالات متحده امضا نکند، واشنگتن تعرفه های وارداتی را که در ماه اوت اعلام کرده بود را در ماه دسامبر اجرا خواهد کرد.


وی تاکید کرد: من دلیلی برای این باور دارم که اگر توافقی حاصل نشود، این تعرفه ها معتبر خواهند بود، اما امیدوارم که بتوانیم به توافقی برسیم. منوچین این سخنان را در حالی اظهار کرد که چین خواستار برگزاری یک دور دیگری از مذاکرات قبل از امضای توافقنامه است.


یکی از مسائل مهم که چین مایل است در توافق با ایالات متحده داشته باشد، عدم اعمال تعرفه های جدید به ارزش ۱۶۰ میلیارد دلار در ماه دسامبر است. این در حالی است که همزمان با اعلام آتش بس در جنگ تجاری واشنگتن و پکن، دولت چین اعلام کرده که صادرات این کشور در سپتامبر گذشته به پایین تر حد خود طی یک سال سپری شده رسیده است.


در اثر جنگ تجاری پکن و واشنگتن، دولت آمریکا میلیاردها دلار بر تعرفه های گمرکی واردات کالا از چین افزوده است. این افزایش عامل اصلی کاهش صادرات چین طی ماه های گذشته به ویژه در ماه سپتامبر بوده است. اگر چه در آغاز دولت پکن به اتخاذ تدابیر مشابه در قبال واردات کالا از آمریکا روی آورد، اما، عاقبت برای کاستن از دامنه تنش های تجاری تعرفه های گمرکی برخی فرآورده های کشاورزی آمریکا از جمله سویا و گوشت خوک را حذف کرد.


به این ترتیب، ایالات متحد آمریکا منبعد، پس از اتحادیۀ اروپا و کشورهای جنوب-شرق آسیا (آسه آن) سومین شریک تجاری چین به شمار می رود. در نتیجه این تحول تراز مثبت تجاری چین در تعامل با آمریکا طی یک ماه گذشته بیش از یک میلیارد دلار کاهش یافت و به ۲۵ میلیارد و ٨٨٠ میلیون دلار رسید.


هفته گذشته نمایندگان چین و آمریکا برای رسیدن به یک توافق تجاری با یکدیگر در واشنگتن ملاقات کردند. دونالد ترامپ گفته است که متن نهایی این توافق تا چهار هفته دیگر تنظیم و از سوی دو کشور امضا خواهد شد. دولت چین تعهد کرده که مقادیر بیشتری از فرآورده های کشاورزی آمریکا را خریداری کند و در ازای آن از آمریکا خواسته است که از افزایش ٣٠ درصدی تعرفه های گمرکی بر فرآورده های چینی صرف نظر کند. تولید ناخالص چین در شش ماهه نخست سال جاری به ٦٫۲ درصد رسید که پایین ترین نرخ رشد این کشور در ۲٧ سال گذشته بوده است.

برچسب ها: چین آمریکا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر