27 مهر 1398 - 10:09
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

نشانه‌های خروج اقتصاد ایران از رکود ظاهر شد

یک کارشناس اقتصادی از وجود نشانه‌هایی برای خروج اقتصاد ایران از سرازیری رکود خبر داد.
کد خبر : ۱۰۷۱۵۶
تیمور رحمانی

تیمور رحمانی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره درباره پیش بینی بهبود رشد اقتصادی غیرنفتی در سال ۹۸، اظهار داشت: برخی از موارد که باعث کاهش رشد اقتصادی می‌شود، ناشی از محدودیت‌ها است و نمی‌توان تغییری در آن ایجاد کرد و عامل برون زایی است که قدرت مانور از سوی سیاست گذار وجود ندارد.


وی افزود: آن بخشی که سیاست گذار می تواند موثر باشد این است که به هر طریق ممکن بتواند ثبات را حفظ کند و اجازه ندهد تلاطم و بی ثباتی در اقتصاد کشور ایجاد شود. این خود عاملی برای جلوگیری از تعمیق وضعیت رکودی رشد اقتصادی و بهبود شرایط است.


این صاحب نظر اقتصادی، گفت: اگر بی ثباتی شدید ایجاد شود فعالان اقتصادی نمی توانند برنامه ریزی داشته باشند و ممکن است به دنبال تعطیلی کسب و کار خود باشند.


رحمانی ادامه داد: با تمام این تفاسیر اصل موضوع ایجاد ثبات است که تاکنون با تمام فشارها قابل قبول بوده و ثبات توانسته در کشور حاکم شود. روند نزولی نرخ تورم در چندماه اخیر ادامه داشته و این نویدی است که عامل اصلی بی ثباتی یعنی نرخ تورم در حال کاهش است.


وی ادامه داد: البته اگر اجازه ندهیم که از ناحیه تداوم رشد بالای نقدینگی این وضعیت بازگردد، می‌توانیم امیدوار باشیم که به مرور بهبود در وضعیت رشد اقتصادی شروع شود که اگر با تحولاتی از بیرون همراه باشد بهتر خواهد بود و اگر تحولاتی هم در فضای بیرونی اقتصاد رخ ندهد مانع از تعمیق رکود خواهد بود.


این صاجب نظر اقتصادی در ادامه اظهار داشت: هنوز آماری منتشر نشده و اطلاعی از آمار و ارقام رشد اقتصادی در دست نیست اما برخی نشانه‌ها حکایت از این دارد که در حال خروج از وضعیت سرازیری رکود هستیم.


وی ادامه داد: البته تنها نکته ای که شاید مشکل آفرین باشد و باعث شود از نظر عدد و رقم رشد اقتصادی ما وضعیت رو به بهبودی نداشته باشد، بخش نفت است که اجازه نمی‌دهد کل رشد اقتصادی ما عدد محسوسی باشد اما در کل سایر بخش‌های اقتصادی در حال بهبود هستند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر