27 مهر 1398 - 10:45
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

راهکار مقابله با فرار از رفع تعهد ارزی

نائب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت اتاق بازرگانی ایران می‌گوید با ثبت فاکتور منشا تولید درسامانه جامع گمرک می‌توان مانع از سوء استفاده دارندگان کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای به منظور فرار از رفع تعهد ارزی شد.
کد خبر : ۱۰۷۱۸۵
ارز

محمدرضا فاروقی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره قاچاق صادرات برای فرار از رفع تعهد ارزی با بیان این مطلب اظهار داشت: در حقیقت ما در کشور مساله‌ای به نام قاچاق صادرات نداریم. واردات کالا از مبادی غیررسمی نیز بعضا بسیار کم و در مواردی مانند کوله‌بری رخ می‌دهد و می‌بینیم که حتی دولت بدنبال بیمه کوله‌بران است.


وی عمده‌ترین محصولات صادراتی کشور را مواد پتروشیمی، فولاد و محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: صادرات این کالاها به شکل قاچاق اساسا امکان‌پذیر نیست. اگر اقداماتی نیز برای فرار از رفع تعهد ارزی انجام می‌شود، با استفاده از یکسری مفرهای قانونی صورت می‌گیرد.


نائب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران محدودیت را عامل اصلی و ابزار فساد عنوان کرد و اظهار داشت: براساس برخی بخشنامه‌های موجود، صادرات برخی از محصولات داخلی از جمله کاشی و سرامیک، میلگرد، قطعات تراکتور، شیشه و امثال آنها تنها توسط تولیدکنندگان آنها امکان‌پذیر است.


فاروقی توضیح داد: بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که قاچاق این قبیل کالاها توسط تولیدکننده کالا نبوده بلکه توسط بازرگانان بخش خصوصی غیر واقعی و با استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و اجاره‌ای انجام شده و هیچ یک از این افراد نیز اقدامی برای رفع تعهد ارزی نکرده‌اند.


این فعال بخش خصوصی خاطرنشان کرد: معضل واردات با کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و اجاره‌ای و برای شرکت‌های کاغذی با اخذ مالیات ۱.۴ درصدی رفع شد و حالا این موضوع متوجه صادرات شده است.


وی توضیح داد که روال قاچاق کالا از ایران و صادرات آن به کشورهای دیگر به این شکل است که افرادی کالا را از تولیدکننده در داخل کشور خریداری کرده و در مرز با استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و بدون داشتن وکاتنامه و تنها با در اختیار داشتن نام کاربری و اسم رمز، صادر می‌کنند و اقدامی نیز برای رفع تعهد ارزی آن انجام نمی‌شود.


نائب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات تاکید کرد: راه‌حل پیشنهادی آن است که می‌توان برای صادرات در سامانه جامع گمرک، خواستار ثبت فاکتور منشا تولید شد و در صورتی که رفع تعهد ارزی برای آن صادرات انجام نشد، امکان رهگیری وجود خواهد داشت.


فاروقی ادامه داد: سال گذشته شاهد بودیم که محصولاتی با حداقل مدارک صادر شده بودند و کسی نمی‌دانست کالای صادر شده توسط کدام شرکت تولید شده و دارنده کارت بازرگانی آن نیز رفع تعهدی نکرده بود.  


وی ادامه داد: همچنین امکان قاچاق مصنوعات با ارزش طلا و نقره از گمرکات هوایی و به وسیله مسافر وجود دارد؛ هرچند که کشورهای منطقه ما خواهان این قبیل کالاها نیستند.


این فعال بخش خصوصی در عین حال بار دیگر تاکید کرد که عمده محصولات صادراتی کشور اعم از پتروشیمی، فولاد و محصولات کشاورزی مانند خشکبار یا میوه قابلیت قاچاق از مبادی غیررسمی را ندارند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر