30 مهر 1398 - 10:36
وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد؛

ارزش ۸۰ میلیارد دلاری تولیدات زراعی و کشاورزی ایران

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ارزش محصولات تولیدی زراعی و کشاورزی ایران در سال ۸۰ میلیارد دلار است، گفت: کشورهایی همچون عراق، مدام در صادرات کالاهای ایرانی محدودیت ایجاد می‌کنند.
کد خبر : ۱۰۷۶۰۰
گزارش تصویری نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمود حجتی صبح امروز (سه شنبه) و در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان این مطلب افزود: کشاورزی باید تقاضامحور باشد به این معنا که کشاورز باید بر اساس تقاضا، محصول بکارد؛ در حالی که برخی کشاورزان فکر می‌کنند، چون سال قبل یک محصول را خوب فروختند، امسال هم می‌توانند همان محصول را خوب بفروشند.


وی با اشاره به رفتارهایی که کشور عراق با محصولات صادراتی ایران در مقاطع مختلف صورت می‌دهد، اظهار داشت: کشور عراق به خاطر منابع ارزی دست به نقد است؛ حتی زارع ایرانی بر اساس اعلام عراقی‌ها محصول می‌کارد؛ اما وقتی ما مشکل کمبود کالا داریم عراق درهای خود را باز می‌کند و با توجه به منابع ارزی، خرید خوب کرده و جذابیت برای صادرات ایجاد می‌کند؛ اما وقتی ما مازاد تولید داریم درهای عراق به روی صادرکنندگان ایرانی بسته است.


وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: صادرات ما وضع خوبی ندارد و ما عضو هیچ پیمان منطقه‌ای و جهانی نیستم؛ بنابراین بهتر است از پیمان اوراسیا که از ۵ آبان عملیاتی می‌شود، استفاده کنیم. حجتی با بیان اینکه ارزش محصولات تولیدی زراعی و کشاورزی ایران ۸۰ میلیارد دلار است، گفت: سال گذشته تولید شیلات از ۸۸۰ هزار تن به یک میلیون و ۲۴۵ هزار رسید.


حجتی از افزایش بیش از ۴۰ درصدی تولید زعفران در کشور خبر داد و گفت: تولید زعفران در کشور سال گذشته ۳۵۰ تن بود که امسال به ۵۰۰ تن رسیده است که افزایش حدود ۴۳ درصدی داشته است. وزیر کشاورزی درباره تولید محصولات باغی نیز گفت: تولید سیب ایران به ۴ میلیون تن و مرکبات به ۴.۵ میلیون تن رسیده است که نگرانی برای بازاریابی آن‌ها وجود دارد و باید صادرات را رونق داد.


وی اضافه کرد: البته کارگروه‌هایی نیز به این منظور تشکیل شده است تا بتوان مازاد تولید را ساماندهی و صادر کرد. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در مورد محصولی همچون گوجه فرنگی، وزارت جهاد ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار تن در هفته‌های گذشته خریداری کرده است؛ گفت: این در حالی است که در چند روز اخیر بیش از یک میلیون تن گوجه افزون بر مدت مشابه سال قبل در بازار، عرضه شده است.


حجتی با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای در حوزه آب و خاک به اندازه دولت یازدهم و دوازدهم سرمایه گذاری نشده است، از مکانیزه شدن آبیاری بیش از دو میلیون هکتار از اراضی کشاورزی خبرداد. وزیر جهاد کشاورزی افزود: در رابطه با آب‌های مرزی ۲۲۰ هزار هکتار را ساماندهی کردیم؛ ضمن اینکه طرحی در سیستان اجرا کردیم که بر اساس آن، در مزرعه و پای درخت، به صورت مدیریت شده آب مصرف می‌شود و در سال ۹۷ به ازای هر مترمکعب آب، حدود یک و نیم درصد محصول خشک برداشت شد.


وی با بیان اینکه عمده واردات بخش کشاورزی در حوزه دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، روغن خام، ذرت و نهاده‌های سم و بذر است؛ گفت: نگرانی از تامین هیچ یک از این کالاها وجود ندارد و ذخایر هم کافی است؛ در مورد کنجاله، ذرت و سویا وضع خوب است؛ یعنی در ذرت دو میلیون تن ذخیره دولتی داریم، اما نگرانی از واردات بخش خصوصی وجود دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر