04 آبان 1398 - 09:02
در بهار ۹۸ انجام شد؛

پرداخت ۴.۹ میلیارد دلار تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی

صندوق توسعه ملی در فصل بهار ۱۳۹۸، در مجموع ۱۱ فقره تسهیلات ارزی از طریق بانک‌های عامل به مبلغ ۴ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار پرداخت کرده است.
کد خبر : ۱۰۷۷۲۱
ارز

به گزارش خبرنگار ایبِنا، با توجه به تبصره (۳) بند «خ» اساسنامه صندوق (ماده ۱۶) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که مقرر می‌دارد «اعطای تمامی تسهیلات صندوق صرفاً از طریق عاملیت بانک‌های دولتی و غیردولتی خواهد بود» و همچنین به استناد جزءِ (۳) بند «ت» اساسنامه، در ابتدای سال ۱۳۹۸، تعداد ۱۵ فقره قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات ارزی مجموعاً به مبلغ ۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار تنظیم و جهت امضا و اجرایی شدن به بانک‌های عامل ارسال شده که در سه ماهه ابتدایی سال جاری، مجموعاً ۱۱ فقره از قراردادهای مذکور به مبلغ ۴ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار اجرایی و ابلاغ شد.


توزیع بانکی و مبالغ مربوطه نشان می‌دهد که ۱۱ بانک در مجموع ۴ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دلار از طریق قراردادهای عاملیت ارزی در این مدت پرداخت کرده اند. بر این اساس بانک سپه در سه ماهه نخست امسال یک میلیارد دلار و بانک‌های پاسارگاد و ملت هریک ۷۰۰ میلیون دلار از این محل تسهیلات پرداخت کرده‌اند.


در ادامه این فهرست بانک‌های ملی و پارسیان هریک ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی از محل قراردادهای عاملیت ارزی با صندوق توسعه ملی پرداخت کرده‌اند و همچنین بانک‌های تجارت ۴۰۰ میلیون دلار، کارآفرین ۳۰۰ میلیون دلار، توسعه صادرات ۲۳۰ میلیون دلار، پست بانک، توسعه تعاون و خاورمیانه نیز هریک ۲۰۰ میلیون دلار تسهیلات پرداخت کرده‌اند.



طرح های ارزی تامین مالی شده از محل قراردادهای عاملیت


در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ بعلت عدم تکمیل پرونده‌های ارسالی بانک‌ها به صندوق (از جمله عدم ارسال مستندات کامل، عدم ارزآوری پروژه‌های معرفی شده و...) اعلام وصولی برای طرحی صادر نشده است. همچنین در این دوره بابت ۳ طرح در مجموع به مبلغ ۹/ ۲۸۸ میلیون دلار نزد بانک مرکزی نامه مسدودی صادر شده است.


از طرفی اعلام وصول ۲ فقره طرح به مبلغ ۲۲ میلیون دلار و مسدودی ۳ فقره طرح مجموعاً به مبلغ ۸۰ میلیون دلار به دلایل مختلفی از جمله عدم انجام تعهدات توسط متقاضی در مهلت مقرر یا درخواست بانک عامل و ... ابطال شده است. همچنین مانده مسدودی مصرف نشده سه فقره طرح نفتی مجموعاً به میزان ۱.۳۵۴ میلیون دلار، جهت آزاد شدن منابع بلوکه صندوق نزد بانک مرکزی و قابل اختصاص شدن این منابع به طرح‌های واجد اولویت، ابطال شد.


بر اساس گزارشات دریافت شده از بانک مرکزی از محل کل تسهیلات ارزی دارای مسدودی، در سه ماهه اول سال جاری مجموع پوشش‌های صادر شده بابت گشایش‌های اعتبار اسنادی صادره توسط بانک‌های عامل، مبلغی معادل ۸۲۴ میلیون دلار بابت ۱۰ طرح بوده است. همچنین در دوره مورد گزارش، بابت ۴۷ فقره طرح، مجموعاً مبلغی معادل مبلغ ۴۵۵ میلیون دلار پرداخت قطعی صورت پذیرفته است.



عملکرد اعطای تسهیلات ارزی از منابع صندوق


صندوق توسعه ملی همچنین در فصل بهار ۹۸ و در اجرای دیگر تکالیف مقرر شده در اجرای بند (ه) تبصره (۴) قانون بودجه ۱۳۹۸ در مجموع مبلغ ۹۵۹ میلیون دلار را مسدود کرده است. از این رقم ۲۹۹ میلیون دلار در سه ماهه نخست امسال پرداخت شده و ۲۹۴ میلیون دلار دیگر نیز برای سایر امور پرداخت شده است. به این ترتیب مجموع تسهیلات ارزی پرداخت شده در بهار ۹۸  به مبلغ ۵۹۳ میلیون دلار رسیده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر