01 آبان 1398 - 19:51

ورود بازیگران جدید به صنعت بانکداری و پرداخت

معاون وزیر ارتباطات بر فعالیت و ورود شرکت‌های بزرگ و بازیگران جدید به حوزه بانکی و پرداخت تاکید کرد.
کد خبر : ۱۰۷۸۲۰
امیر ناظمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در سخنرانی خود در سمپوزیوم بانکداری نوین گفت: وضعیت امروز در حوزه فناوری می تواند منجر به آینده مطلوب شود.


وی با طرح این سوال که آیا دولت ها تصمیم می گیرند در دنیا رگولیشن حوزه بانکداری را سخت تر  یا آسانتر کند؟ اذعان داشت: با حرکت شرکت های بزرگ و بازیگران جدید به حوزه بانکی و پرداخت این سوال جدی تر می شود.


ناظمی یادآورشد: این روند نشان می دهد که مطالعات در این بخش باید افزایش یابد و آمارها بیانگر این است که رگولیشن ها نیز در این روند در حال افزایش است. به جای اینکه به سنت دی رگولیشن برویم.


وی چهار سناریو را در پاسخ به این سوال مطرح کرد و گفت: رگولاتوری و تنطیم مقررات سنگین، رگولاتوری و تنظیم مقررات متداول، گذار اقتصادی شدید و جهشی و گذار اقتصادی تدریجی و انباشتی این سناریو ها هستند.


ناظمی گفت: مشکل زمانی به وجود می آید که ما مبنای برنامه خود را بر اساس یک سناریو تنطیم کرده و انعطاف پذیر نباشیم. وی ادامه داد: راهبردهایی پابرجا هستند که برای تمام این سناریوها آماده باشند و برنامه ریزی ها در کشور باید در این مسیر باشد.


همچنین شهاب جوانمردی نیز با اشاره به چالش اصلی در حوزه دیجیتالی شدن گفت: ما بیش از این که با مفوم فناوری سر و کار داشته باشیم، با پارادایم شیفت و تغییر نگاه در زمینه بانکداری آینده و دیجیتالی شدن روبرو هستیم؛ مدیران مسن تر در حوزه بانکی و خدمات مالی با این مشکل روبرو هستند.


مدیرعامل هلدینگ فناپ افزود: بیگ دیتا، هوش مصنوعی در حال ایجاد تغییراتی بزرگ در صنعت خدمات بانکی هستند؛ تغییرات در حوزه بانکی در طول سال‌های اخیر با فناوری‌های جدید با سرعتی زیاد در حال تغییر نیازها و خدمات بانکداری نسبت به بانکداری سنتی هستند.


وی در خصوص چالش‌های تحقق بانکداری دیجیتال خاطر نشان کرد: موانعی جدی در حوزه دیجیتالی شدن داریم که از جمله آنها به تفکر سنتی در حوزه مدیران بانکی و رگولاتورها اشاره داشت.


وی ادامه داد: با کمک فناوری‌ها یک بانکداری پست مدرن را خواهیم داشت که خدماتی جدید به شهروندان ارائه خواهد شد؛ در نظام بانکی آینده بانک‌ها باید منافع جدیدی را برگزینند و با کمک کسب و کارها و فناوری های جدید و نوین خدماتی با ارزش افزوده به مشتریان ارائه دهند.


جوانمردی تاکید کرد: ما در آینده مشتریانی را خواهیم دید که خدمات خود را از چند بانک دریافت خواهند کرد. مدیرعامل فناپ با اشاره به خدمات یکسان بانک‌ها در ایران اظهار داشت: در صورتی که بانکی نقطه تمایز برای خود تعریف نکند و در میان بانک‌ها خدمت جدیدی را ارایه نکند قطعا با مشکل روبرو خواهد بود و از بین خواهد رفت؛ بر همین اساس بانک‌ها باید خدماتی جدید و مطلوب و اختصاصی را برای شهروندان خود ارائه کنند.


وی ادامه داد: متاسفانه بانک‌ها در ایران سلیقه مشتری در آینده را نمی‌دانند و همواره از مدل آزمایش و خطا استفاده می‌کنند که باید با ارائه نقشه راه و بررسی مسیر مشتری برای توسعه بازار و ارایه خدمات این مشکل رفع شود.


جوانمردی تاکید کرد: ما در ایران آمادگی تغییر و تحول دیجیتال را در اجزای نظام بانکی نداریم و مشکل پارادیم شیفت باید در وهله اول رفع شود؛ در بانکداری نوین همه مسائل در راستای تسهیل دسترسی و ارایه خدمات به مشتریان است و حتی برای افتتاح حساب اقدامات متععدی در زیرساخت انجام می‌شود تا فرایند برای مشتری ساده شود.


وی درباره نقش تحول دیجیتال در افزایش درآمدهای سیستم بانکی کشور گفت: تحول دیجیتال، استفاده از فناوری‌های جدید و ارائه خدمات نوین راهکاری است تا جریان‌های درآمدی جدیدی برای بانک‌ها ایجاد شود که در زمان نبودن کارمزد مناسب برای بانک‌ها و نامناسب بودن جریان‌های درآمدی می‌تواند درآمدهای نظام بانکی را افزایش دهد.


وی افزود: تحول در تجربه سفر مشتری و پیشنهاد تصمیمات هوشمندانه به کاربران باشد. جوانمردی درباره وضعیت اکوسیستم فین تک گفت: برای توسعه اکوسیستم فین تک ایران باید فرصتی تازه برای بازتعریف کسب و کارهای و بانک‌های تخصصی به ماموریت‌های تخصصی و ارایه بپردازند.


وی در پایان با بیان این که حرکت نظام بانکی با سرعت بالا باید در حوزه تحول دیجیتال خطرناک است، گفت: خدمات بانکی توسعه پایدار باشد و نباید به سوی پرشتاب حرکت کرد؛ بانک‌های ایرانی شباهتی به شرایط بانک‌های عربی ندترند و باید با مدل مناسب ایران و توسعه پایدار به سوی دیجیتالی شدن حرکت کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر