موافقت اروپا با درخواست تعویق برگزیت،

جراحی بزرگ اروپایی کی رقم می‌خورد؟

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه روز جمعه ۲۵ اکتبر با درخواست بریتانیا برای تعویق برگزیت موافقت کردند تا حواشی این جراحی بزرگ حداقل برای مدتی کاهش پیدا کند.
کد خبر : ۱۰۷۹۵۵
پرچم اروپا

به گزارش ایبِنا، دیپلمات‌های ۲۷ کشور اروپایی در بروکسل توافق کردند که یک تمدید برای خروج بریتانیا از اتحادیه لازم است، اما درباره این که مدت آن چه میزان باشد احتمالا هفته آینده تصمیم خواهند گرفت.


بریتانیا پیشتر برای تمدیدی سه ماهه درخواست داده بود با این حال امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، با اعطای کامل این زمان مخالفت کرده است و در نتیجه مدت نهایی تعویق می‌تواند از دو هفته تا سه ماه در نوسان باشد.


براساس نسخه‌ای از متن توافق شده تمدید که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، جای «تاریخ» خالی گذاشته شده است. در نسخه قید شده است که این تمدید «هرگونه مذاکره مجددی بر سر توافق خروج» را رد می‌کند. متن آماده شده همچنین تصریح می‌کند که بریتانیا باید تا زمان ترک نهایی اتحادیه اروپا به صورت کامل در این نهاد باقی بماند، حق نمایندگی خود را پرداخت نماید و همچنین نباید تصمیمات حساس اتحادیه اروپا را متوقف کند.


موافقت اتحادیه اروپا با تمدید برگزیت در حالی صورت می‌گیرد که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، می‌کوشد پارلمان این کشور را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ۱۲ دسامبر متقاعد کند. این سومین تلاش بوریس جانسون برای متقاعد کردن پارلمان به برگزاری انتخابات سراسری است. پیش از این حزب کارگر اعلام کرده بود تنها زمانی از برگزاری انتخابات زودرس حمایت می‌کند که خطر برکسیت بدون توافق به دست بوریس جانسون کاملا برطرف شده باشد. قرار است پارلمان بریتانیا روز دوشنبه پیشنهاد دولت را به رأی بگذارد.


پس از گذشت سه سال از همه‌پرسی برگزیت که در آن ۵۲ درصد شهروندان بریتانیایی موافقت خود را با خروج این کشور از اتحادیه اروپا اعلام کردند، آینده خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همچنان در ابهام است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر