دومین اقتصاد بزرگ جهان شهروندانش را فراری می‌دهد؟

خبر شوکه‌کننده کشته شدن ۳۹ تبعه چین در کانتینر کامیونی در جنوب شرقی لندن، باعث برانگیخته شدن خشم و حیرت همگان در سراسر جهان شد و دومین اقتصاد بزرگ جهان شهروندانش را فراری می‌دهد؟
کد خبر : ۱۰۸۰۰۹
پرچم چین

به گزارش ایبِنا، تابعیت این افراد و اینکه به چه دلیل این همه راه را در کانتینر یخچال یک کامیون سپری کردند مشخص شده و تحقیقات درباره دلیل مرگ آنها توسط پزشکی قانونی بریتانیا ادامه دارد. نشریه گاردین روز جمعه (۲۵ اکتبر) به نقل از مقام‌های رسمی بلژیک گزارش کرد که چینی‌ها در جریان مهاجرت غیرقانونی به بریتانیا جان باختند و دستکم ۱۰ ساعت پس از رسیدن تریلی به بندر زیبروگه در غرب بلژیک بلژیک در دمای منفی ۲۵ درجه در کانتینر محبوس شده بودند.


اما علاوه بر جنبه‌های جنایی و تحقیق درباره علت مرگ این افراد و عاملان آن یک سوال اساسی مطرح می‌شود: چرا شهروندان دومین اقتصاد بزرگ جهان خودخواسته یا تحت فشار با چنین روشی راهی اروپا می‌شوند؟ بر اساس آمار منتشر شده توسط یک موسسه غیردولتی با نام «سیاست مهاجرت» از ۲۵۸ میلیون مهاجر در جهان نزدیک به ۱۰ میلیون نفر چینی هستند و این کشور به چهارمین کشور مهاجرفرست در جهان تبدیل شده است.


بخشی از مهاجران چینی یعنی رقمی نزدیک به ۲/۵ میلیون نفر از آنان در ایالات متحده، ۷۱۲ هزار نفرشان در کانادا و ۴۷۳ هزار نفر دیگرشان در استرالیا زندگی می‌کنند. به گفته موسسه سیاست مهاجرت، رشد سریع اقتصادی چین در دهه‌های اخیر، نفوذ اقتصادی و ژئوپولتیک این کشور در سراسر جهان را گسترش داده است.


به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۸ در بریتانیا از مجموع ۲.۹ میلیون ویزای صادر شده بیش از ۷۳۰ ویزا برای اتباع چینی صادر شد. رقمی که نسبت به سال پیش از آن ۱۱ درصد افزایش داشته است. همواره این فرض کلی وجود دارد که مهاجران یا از اقشار فقیر جامعه هستند و یا به دلایل سیاسی و از ترس جان فرار می‌کنند.


اما این دلایل برای همه صدق نمی کند به خصوص برای مهاجران چینی. موسسه سیاست مهاجرت می‌گوید که مهاجران به اروپا یا ایالات متحده نمی‌توانند «فقیرترین فقیرها» باشند زیرا چه به صورت قانونی و چه به صورت غیرقانونی باید حداقل سرمایه را برای سفر داشته باشند. اگر از طریق قانونی مسافرت کنند باید هزینه ویزا و هواپیما را داشته باشند و اگر بخواهند غیرقانونی مهاجرت کنند باید به قاچاقچیان انسان پول قابل توجهی بدهند.


اما چرا چینی‌ها حاضر به پذیرش چنین خطرهایی برای مهاجرت هستند؟ در چین، مهاجرت گسترده مردم از مناطق روستایی به شهرها باعث رونق اقتصادی شد و در همین حال اصلاح قانون دستمزدها باعث شد تا بسیاری از شهروندان از فقر خارج شوند. اما همه این پیشرفت به معنای نبود نابرابری نیست. به عقیده کارشناسان موسسه سیاست مهاجرت، فرصت‌ها در کشور بزرگی مانند چین به صورت برابر توزیع نشده است در حالی که بسیاری در وضعیت مناسب‌تر اقتصادی هستند بسیاری نیز در شرایط ناامیدکننده‌ای زندگی می‌کنند.


اما مشکل اقتصادی تنها دلیل مهاجرت چینی‌ها نیست. مشکلات سیاسی، سیاست تک فرزندی و تمایل به تحصیل در خارج از کشور از دیگر دلایل آنها برای خروج از کشور برای زندگی در کشوری دیگر بوده است. تا پیش از لغو قانون تک فرزندی در چین بسیاری از خانواده‌ها برای داشتن فرزندان بیشتر یا فراهم کردن زندگی بهتر برای آنان از چین مهاجرت می‌کردند. بر اساس این قانون برای فرزندان دوم یا بیشتر جریمه نقدی سنگین لحاظ می‌شد و در صورت نپرداختن، برای کودک شناسنامه صادر نمی‌شد.

برچسب ها: اقتصاد چین
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر