06 آبان 1398 - 09:17

۱۱ گام تسهیل‌گر برای ترخیص فوری کالا

معاون امور گمرکی گمرک ایران از یازده اقدام تسهیل‌گر گمرک برای ترخیص فوری کالاهای اساسی و ضروری از بنادر کشور خبر داد.
کد خبر : ۱۰۸۱۰۸
گمرک

به گزارش ایبِنا، مهرداد جمال ارونقی عنوان کرد: سازمان گمرک ایران در راستای تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی کالاهای اساسی و ضروری از بنادر، دست به یکسری اقدامات تسهیل گر زده و این اقدامات در ۱۱ بند خلاصه می شود. اختصاص «مسیر سبز» برای اظهارنامه کالاهای اساسی و تولیدی، نخستین گام برای ترخیص کالاها به کشور است.


بنا به اظهارات جمال ارونقی، برای روان سازی ترخیص کالاهای اساسی ضروری و اقلام واحدهای تولیدی، برای قرارگیری اظهارنامه‌های کالاهای تولیدی و اقلام اساسی یک مسیر سبز در نظر گرفته شده تا مشکل خاصی در ترخیص کالاهای وارد شده به بنادر پیش نیاید؛ چرا که بعد از اظهار کالا به گمرک ترخیص صورت می‌گیرد و هر آنچه اظهار شود در صورتی که مشکل قانونی نداشته باشد ترخیص می‌شود.


اقدام بعدی به گفته معاون فنی گمرک، این است که در صورت ارائه درخواست از سوی صاحبان کالا، با «حمل یکسره» کالای موضوع اظهارنامه موافقت شود. یعنی در صورت ارائه درخواست از سوی صاحبان کالا، با خروج شبانه‌روزی این اقلام حتی در روزهای تعطیل و ساعات غیراداری با رعایت سایر مقررات موافقت خواهد شد.


اما سومین گام تسهیل گر گمرک در زمینه روان سازی ترخیص کالاها، بر این اصل استوار شده که نظارت و همکاری لازم صورت پذیرد تا دستگاه‌های متولی صدور مجوزهای قانونی از جمله «استاندارد، جهاد کشاورزی، بهداشت و ...» نسبت به نمونه‌برداری از کالاهای موضوع اظهارنامه بر روی کشتی حامل کالا، قبل از تخلیه و یا هنگام تخلیه کالا اقدام کنند. البته براساس توضیحات پیشین معاون فنی گمرک، در صورت قرارگیری اظهارنامه این اقلام در مسیرهای زرد و قرمز اظهارنامه به صورت تصادفی، کارشناسان و متصدیان رسیدگی‌کننده، نسبت به بررسی و انجام تشریفات گمرکی این اظهارنامه‌ها با رعایت قوانین مقررات مربوطه، در حداقل زمان ممکن و به صورت خارج از نوبت اقدام کنند.


«پذیرش مجوزهای ثبت سفارش تاریخ منقضی مربوط به کالاهای اساسی و ضروری»، از دیگر اقدامات گمرک در مورد کالاهای اساسی است تا با انجام تشریفات گمرکی این کالاها هیچگونه وقفه ای در خروج آن از گمرک پیش نیاید. البته به گفته جمال ارونقی، در صورت انقضای مهلت مندرج در مجوزهای ثبت سفارش این کالاها، نسبت به پذیرش مجوزهای ثبت سفارش ارائه شده بدون تمدید مهلت مذکور با رعایت سایر مقررات مربوطه اقدا خواهد شد.


«پذیرش تفاوت ارزش استنباطی اقلام اساسی و ضروری مطابق مصوبات ستاد تنظیم بازار» از دیگر  اقدامات گمرک در خصوص کالاهای اساسی به شمار می رود. بنا به اظهارات جمال ارونقی، گمرک مجاز است در رسیدگی های ارزشی خود از ارزش های تعیین شده در این کارگروه استفاده کند.


البته جمال ارونقی در اینباره توضیح داد که ۱.۵ درصد تلورانس وزنی برای کالاهای اساسی و ضروری و فله (حمل با کشتی) ‌و همچنین ۳ درصد برای سایر کالاها است که مورد پذیرش قرار گرفته است. به گفته وی، این مصوبه با موافقت بانک مرکزی و سازمان گمرک، به تمامی کمرگات ابلاغ و در حال اجراء است.  


«پذیرش حداقل اسناد و مدارک مورد نیاز در راستای ترخیص کالا، ترخیص درصدی اقلا اساسی در صف تایید، در صورتی که مجوزهای قانونی لازم را داشته باشد موافقت با ترخیص نسیه و ترخیص با ضمانت نامه بانکی، پذیرش بدون گواهی مبداء، پذیرش انبارهای اعلام شده از سوی کارگروه تنظیم بازار، پذیرش ضمانت نامه برای VAT و بحث پذیرش ارزش TSC» از دیگر اقدامات تسهیل گر گمرک در زمینه ترخیص به موقع کالاهای اساسی از گمرک و بنادر کشور است.


در هر صورت، گمرک با انجام اقدامات فوق درصدد است ترخیص کالا از گمرکات اجرایی در حداقل زمان ممکن صورت پذیرفته و هیچگونه ایستائی در این خصوص وجود نداشته باشد.

برچسب ها: ترخیص کالا کالا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر