08 آبان 1398 - 10:38

بالاترین و پایین‌ترین نرخ تورم استانی در مهرماه

بالاترین نرخ تورم ماهانه در هفتمین ماه از سال ۹۸ برای استان‌های کرمان، تهران و هرمزگان و پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه نیز برای استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و خوزستان محاسبه شده است.
کد خبر : ۱۰۸۲۵۶
نرخ تورم

به گزارش خبرنگار ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران درصد تغییرات شاخص قیمت کل کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در مهرماه ۱۳۹۸ را با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران بررسی کرده و نوشته است: نرخ تورم کل کشور در دوازده ماهه منتهی به مهرماه سال ۱۳۹۸ برابر با ۴۲ درصد بوده است.


براین اساس بالاترین تورم نقطه به نقطه مهرماه متعلق به استان‌های ایلام با ۳۴.۷، لرستان با ۳۳.۵ و یزد با ۳۲.۳ درصد بوده است. این شاخص برای استان تهران ۳۰.۶ درصد در مدت زمان مشابه بوده است. پایین‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در این ماه در ۴ استان آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، فارس و همدان به ترتیب با ۲۲.۱، ۲۴.۸، ۲۵ و ۳۱.۹ درصد محاسبه شده است.


بالاترین نرخ تورم ماهانه نیز در هفتمین ماه سال مربوط به استان‌های کرمان با ۳.۴، تهران با ۳.۲ و هرمزگان با ۲.۶ درصد بوده و در نقطه مقابل پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه نیز در استان‌های کهگیلویه و بویر احمد با منفی ۰.۲ درصد، بوشهر منفی ۰.۱ درصد و خوزستان با صفر درصد تجربه شده است.


در اولین ماه از پاییز ۹۸، بالاترین تورم ۱۲ ماهه مربوط به استان‌های ایلام با ۵۱، کردستان با ۴۹.۶ و خراسان جنوبی با ۴۹.۴ درصد بوده است. این شاخص در سه استان قم، فارس و هرمزگان به ترتیب ۳۶.۱، ۳۷.۳ و ۳۸ درصد بوده که نسبت به سایر استان‌های کشور پایین‌تر بوده است.



تغییرات شاخص قیمت‌ خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات در مهرماه امسال نیز نشان می‌دهد که بالاترین تورم نقطه به نقطه در این شاخص مربوط به ۴ استان یزد با ۳۸.۷، تهران ۳۷.۳، مرکزی ۳۷.۳ و کرمان ۳۶.۸ درصد بوده است.


پایین‌ترین تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نیز در اولین ماه فصل پاییز در استان‌های آذربایجان غربی، زنجان، همدان و گیلان به ترتیب با ۲۱.۹، ۲۳.۲، ۲۶.۷ و ۲۶.۷ درصد تجربه شده است.


آمارها نشان می‌دهند که بالاترین تورم ماهانه این شاخص در مهرماه مربوط به استان‌های همدان با ۰.۸، کرمان با ۰.۹ و هرمزگان با ۲.۷ بوده است. این شاخص برای استان تهران در این ماه برابر با منفی ۰.۹ درصد بوده است. اما پایین‌ترین نرخ تورم استانی در مدت زمان مشابه برای استان‌های بوشهر با منفی منفی ۲.۸ درصد، کهگیلویه و بویراحمد با منفی ۲.۴ و گیلان با منفی ۲ محاسبه شده است.


بالاترین نرخ تورم ۱۲ ماهه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در مهرماه امسال برای استان‌های بوشهر با ۷۴.۵، چهارمحال و بختیاری با ۶۶.۷ و یزد با ۶۵.۳ درصد بوده و پایین‌ترین نرخ تورم سالانه نیز در این مدت برای استان‌های زنجان با ۵۲.۹، آذربایجان غربی با ۵۸.۵ و همدان با ۵۹.۱ درصد محاسبه شده است. این شاخص برای استان تهران در ماه مورد بررسی برابر با ۶۱.۸ درصد بوده است.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر