11 آبان 1398 - 11:00
بازگشت ٧١ درصد ارز صادراتی به کشور؛

تامین ۸.۳ میلیارد یورو ارز در سامانه نیما

رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه ٧١ درصد ارز صادراتی به کشور بازگشته است، از تامین ۸ میلیارد و ٣٨١ میلیون یورو ارز در سامانه نیما از ابتدای سال جاری تا هشتم آبان ماه خبر داد.
کد خبر : ۱۰۸۳۲۹
محمد لاهوتی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمد لاهوتی صبح امروز (شنبه) و در نشستی خبری اظهار داشت: صادرات و واردات در شش ماهه اول روند خوبی را داشته و در صادرات با وجود کاهش از نظر ارزشی که بیشتر به دلیل تعدیل نرخ های پایه صادراتی است، اما از نظر وزنی رشد ٢٢ درصدی داشته است.


وی افزود: تراز تجاری کشور در شش ماهه نخست با تقریبا ۲۷۳ میلیون دلار به نفع واردات بوده ولی در شش ماهه دوم فکر می کنم به نفع صادرات تغییر کند. رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران تصریح کرد: همچنان بزرگترین مقاصد صادراتی کشور، چین، عراق، امارات، ترکیه و افغانستان هستند که نشان می دهد هند از جمع این کشورها خارج شده است.


عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: خروج هند از جمع ۵ کشور اول صادراتی ایران نشان می دهد که این کشور در موضوع تحریم های یکجانبه آمریکا سخت گیرانه تر عمل کرده است. رییس کنفدراسیون صادرات گفت: در شش ماهه نخست امسال کشورهای چین، امارات، ترکیه و هند بزرگترین صادرکنندگان به ایران بوده اند و میانگین نرخ هر تن واردات ٢٩٥ دلار بوده است.


رییس کنفدراسیون صادرات همچنین اعلام کرد: بر اساس گزارش سامانه نیما، از اول فروردین ٩٨ تا هشتم آبان ٩٨ در مجموع ۱۰ میلیارد و ٣٤٤ میلیون یورو عرضه ارز صادراتی انجام شده و بالغ بر ٨ میلیارد و ٣٨١ میلیون یورو تامین ارزی واردات از این محل صورت گرفته است.


وی افزود: میانگین نرخ فروش یورو ١١ هزار و ٨٣١ تومان و میانگین نرخ خرید یورو هم ١١٨٨٩ تومان بوده است. همچنین میانگین نرخ خرید دلار در بازار ثانویه ١٠ هزار و ٧٠٢ تومان و میانگین نرخ فروش دلار نیز ١٠ هزار و ٥٩٤ تومان بوده است.


لاهوتی در ابتدای این نشست خبری تصریح کرد: با تعامل نزدیک بانک مرکزی با صادرکنندگان و اتاق‌های بازرگانی، شرایط بازگشت ارز صادراتی تسهیل شده است و صادرکنندگان تاکنون تا میزان ۷۱ درصد ارز صادراتی خود را بازگردانده‌اند.


رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران ادامه داد: البته هنوز بخشی از زمان صادرکنندگان برای بازگشت ارز حاصل از صادرات سررسید نشده و بازگشت ۷۱ درصدی ارز صادراتی، به معنای آن نیست که ۲۹ درصد باقی‌مانده بازنخواهد گشت.


وی در خصوص تاثیر راه اندازی بازار متشکل ارزی نیز اظهار داشت: بازار نیما، بازار حواله ارز است ولی بازار متشکل برای تنظیم بازار اسکناس و تامین نیازهای خُرد طراحی شده است. این بازار می‌تواند نیازهای مسافری، دانشجویی و بیماران را پاسخ دهد و ارتباط مستقیمی با سامانه نیما ندارد.


رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در خصوص عدم راه‌اندازی اینستکس نیز گفت: اتحادیه اروپا متعهد بود تا منافع ایران ناشی از خروج آمریکا از برجام را تامین کند ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداده است. با این حال صادرات سنتی ایران به اتحادیه اروپا در حال انجام است.


لاهوتی تصریح کرد: انتظار این بود که با راه اندازی اینستکس، جامعه جهانی بتوانند از طریق این کانال مالی تجارت خود با ایران را انجام دهند ولی تا به امروز این کانال اجرایی نشده و شاید به مرحله‌ای رسیده که باید از آن قطع امید کنیم.


وی هدفگذاری سیاست‌گذاران در تجارت کشور را متوجه صادرات و واردات از ۱۵ کشور همسایه عنوان کرد و درباره تحریم جدید آمریکا که شرکت‌های عمرانی زیرمجموعه سپاه را هدف قرار داده است نیز افزود: آمریکا پیش از این کل سپاه پاسداران را تحریم کرده بود و این تحریم جدید بیشتر برای ایجاد جو روانی است. از سوی دیگر بیشتر شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران متعلق به بخش خصوصی هستند و از این طریق ضربه نخواهند خورد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران را ۴ میلیارد دلار عنوان و خاطرنشان کرد: با این حال مشکل اصلی صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مربوط به ضمانت‌نامه‌هاست و سرمایه صندوق ضمانت صادرات نیز کفاف آن را نخواهد داد. امیدوار هستیم که هرچه سریعتر سرمایه صندوق ضمانت صادرات از ریالی به ارزی تبدیل شود.


سوریه؛ بازار جدیدی برای صادرات


وی در پاسخ به سوالی درباره حضور و فعالیت بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی در سوریه، این کشور را فرصت و بازاری جدید برای صادرات ایران توصیف کرد و گفت: این کشور با توجه به حجم بالای ویرانی‌ها در هشت سال گذشته می‌تواند به یکی از بازارهای خوب برای صادرات ایران به ویژه صادرات خدمات فنی و مهندسی تبدیل شود.


رییس کنفدراسیون صادرات این موضوع را به دو الزام مهم مربوط دانست و اظهار داشت: ایران جزو کشورهای اتحادیه عرب نیست و لازم است تا با توجه به روابط خوب و نزدیک سیاسی و همچنین کمک‌های ایران به سوریه در طول هشت سال گذشته، تعرفه صادراتی برای کالاهای ایرانی به سوریه صفر یا بسیار پایین در نظر گرفته شود.


لاهوتی الزام دوم را ایجاد کانال مالی برای انتقال پول عنوان کرد و افزود: با وجود آنکه حجم صادرات ایران به کشورهای عراق و افغانستان بالاست ولی به دلیل نبود کانال نقل و انتقال پول، با مشکلاتی مواجه هستیم و بهتر است برای صادرات کالا و خدمات به سوریه، یک کانال مالی در نظر گرفته شود یا اینکه زمینه استفاده از ارزهای ملی و تهاتر دیده شود.


متولی اعلام بازگشت ارز صادراتی تنها بانک مرکزی است


رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران درباره ارقام مختلف در زمینه بازگشت نرخ ارز حاصل از صادرات گفت: متولی اعلام این رقم تنها بانک مرکزی است و براساس اعلام رییس کل بانک مرکزی نیز، ۷۱ درصد از ارز حاصل از صادرات از ابتدای امسال به کشور بازگشته است.


وی ارقام اعلام شده از سوی سایر افراد و نهادها را فاقد پشتوانه قوی کارشناسی توصیف کرد و اظهار داشت: موضوع بازگشت ارز ارتباطی با وزارت صنعت، معدن و تجارت ندارد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در عین حال تاکید کرد که بخش خصوصی شناسنامه‌دار و همچنین صادرکنندگان واقعی خواستار برخورد با متخلفانی هستند که ارز صادراتی خود را بازنگردانده‌اند.


لاهوتی در خصوص اصلاح نرخ‌های پایه صادراتی توضیح داد: سال گذشته نرخ‌های پایه صادراتی براساس ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شد، ولی امسال با توجه به هماهنگی‌هایی که با گمرک داشتیم، نرخ‌ها اصلاح شد. در حال حاضر با وجود آنکه ارزش صادرات ۱۰ درصد کاهش یافته ولی از نظر وزنی ۲۲ درصد رشد در صادرات داشته‌ایم. رییس کنفدراسیون صادرات تصریح کرد که امروز دیگر دغدغه‌ای برای بازگشت ارز حاصل از صادرات وجود ندارد و تعداد افرادی که ارز خود را بازنگردانده‌اند نیز بسیار کم است.


معرفی متخلفان عدم بازگشت ارز صادراتی به قوه قضاییه


وی از معرفی متخلفانی که ارز صادراتی خود را بازنگردانده‌اند به قوه قضاییه خبر داد و افزود: رویه بانک مرکزی در زمینه معرفی متخلفان به اینگونه است که ابتدا با اتاق‌های بازرگانی مکاتبه می‌کند و بعد از ارائه مستندات عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات، اگر به این نتیجه رسیدند که هدف فرد بازنگرداندن ارز به کشور است، او به قوه قضاییه معرفی خواهد شد. تاکنون کمتر از ۱۵۰ کارت بازرگانی به این دلیل ابطال شده‌اند.


لاهوتی اظهار داشت: در حال حاضر تعامل بسیار خوبی بین بانک مرکزی و صادرکنندگان وجود دارد و حتی اگر کسی ۶ ماه ارز خود را بازنگردانده باشد، امکان بازگشت آن از روش‌های اعلام شده وجود دارد و می‌بینیم که امروز صف در سامانه نیما کمتر شده و صف تقاضا تنها مربوط به دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی است.


رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران همچنین تاکید کرد در صورتی که فردی برای واردات ارز دریافت کرده باشد ولی وارداتی انجام نداده باشد، دیگر ارز به وی داده نمی‌شود تا آنکه واردات خود را انجام دهد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی درباره کفاف دادن ارز صادرات غیرنفتی برای تامین نیازهای کشور نیز گفت: امروز حجم صادرات کشور واقعی شده و با روش‌های اعلامی بانک مرکزی به طور عملی ابهامی در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور وجود ندارد.


وی افزود: به نظر من ارز حاصل از صادرات غیرنفتی برای پوشش واردات کشور پاسخگوست و آمارهای وارداتی نشان می‌دهد که تراز تجاری از ابتدای امسال با درصدی منفی، انجام شده است. اگر سابقه تجاری کشور را بررسی کنیم، کمتر زمانی را شاهد هستیم که دولت به جز تامین کالاهای اساسی، برای واردات کشور ارز تامین نکرده باشد و ما خواهان تداوم سیاست‌های موجود حتی بعد از برداشته شدن تحریم‌ها هستیم.


لاهوتی درباره آیین‌نامه جدید قوه قضاییه در خصوص کارت‌های بازرگانی نیز اظهار داشت: براین اساس هبه، صلح یا وکالت بلاعزل در کارت‌های بازرگانی ممنوع شده است. براساس آمار اعلام شده از سوی رییس سابق سازمان توسعه تجارت، سال گذشته ۵.۷ میلیارد دلار صادرات توسط کسانی انجام شد که برای اولین سال از کارت بازرگانی استفاده می‌کردند.


برچسب ها: ارز صادرات
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها