معاون پذیرش فرابورس مطرح کرد؛

کرادفاندینگ راهی برای تامین مالی معادن کوچک مقیاس

معاون پذیرش فرابورس اعلام کرد: کرادفاندینگ راهی برای تامین مالی معادن کوچک مقیاس است.
کد خبر : ۱۰۸۴۰۱
فرابورس ایران - کراپ‌شده

به گزارش ایبِنا، غلامعلی‌پور در پنل تخصصی استارتاپ‌های معدنی و شرکت‌های دانش‌بنیان، در پاسخ به سوال یکی از حاضران، با اشاره به مزایای تامین مالی جمعی گفت: ابزار تامین مالی جمعی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است، همان گلریزان در فرهنگ عامه کشورمان است. این نوع از تامین مالی انواع مختلفی دارد که اهدا، پاداش، خرید سهام جمعی و وام‌دهی جمعی از جمله آنها است.


غلامعلی‌پور در این نشست به تشریح ابزارهای مالی بازار سرمایه برای تامین مالی شرکت‌های معدنی پرداخت.


وی با اشاره به پتانسیل بازار سرمایه برای توسعه و افزایش سرمایه شرکت‌های کوچک و متوسط گفت: در همه جای دنیا، معمولا ابزار تامین مالی کسب‌وکارهای کوچک آورده صاحب کسب‌وکار به علاوه سیستم بانکی است. این در حالی است که در بازارهای پیشرفته دنیا، همیشه تامین مالی از بازار سرمایه صورت می‌گیرد.


وی با یادآوری تفاوت کشور ما در بحث تامین مالی با مدل‌های جهانی گفت: در ایران به صورت سنتی، شرکت‌های کوچک به سراغ منابع بانکی می‌روند تا تامین مالی خود را محقق کنند زیرا اقتصاد ما اساسا بانک‌محور است.


غلامعلی‌پور تصریح کرد، اگرچه طی سال‌های اخیر روند ورود صنایع مختلف به بازار سرمایه مثبت و قابل توجه بوده است، اما همچنان تامین مالی و تجهیز منابع وابسته به سیستم بانکی است؛ حتی در شرایطی که خوب می‌دانیم این سیستم تا حدی می‌تواند پاسخگوی نیاز به افزایش سرمایه باشد و نه بیشتر از آن.


معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس در تشریح روش‌های تامین مالی شرکت‌ها گفت: تامین مالی یا به صورت افزایش سرمایه صورت می‌گیرد یا در قالب استقراض و بدهی؛ در واقع شرکتی که تمایل دارد فعالیت خود را گسترش بدهد و خط‌های تولید جدیدی را راه بیندازد، اما هیات‌مدیره‌اش نمی‌تواند چنین سرمایه‌ای را برای پاسخ به این نیاز فراهم آورد، باید بداند راه‌حلش ورود به بازار سرمایه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بی‌شمار تامین مالی این بازار است.


وی در ادامه افزود: ما در فرابورس ایران، کمک می‌کنیم تا شرکت‌ها با سرمایه‌ای مشخص و منبع تامین مالی دائمی که در بازار سرمایه اصطلاحا به آن افزایش سرمایه می‌گوییم، توسعه پیدا کنند. اما موردی که در ایران مغفول مانده، بحث ادغام و تملیک شرکت‌ها با یکدیگر است که می‌تواند زمینه‌های لازم برای توسعه آنها را کوتاه‌تر کند.


غلامعلی‌پور خاطرنشان کرد که در همه جای دنیا شرکت‌های بعضا رقیب با یکدیگر ادغام می‌شوند تا با هم‌افزایی بیشتر منافع افزون‌تری نیز کسب کنند و صاحب شرکت با عرضه سهام می‌تواند به افزایش سرمایه و تامین مالی آن کمک شایانی کند.


وی در ادامه بر مزیت‌های بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: با عرضه بخشی از سهام یک شرکت در بازار سرمایه دارایی مالی صاحب شرکت ارزش می‌خورد. دوم اینکه آن بخش از دارایی عرضه‌شده نقدشونده‌تر و فروش بخش‌هایی از آن بسیار راحت‌تر می‌شود. در واقع تنها جایی که می‌تواند ارزش واقعی یک شرکت را نشان بدهد، بازار سرمایه است. به این ترتیب، امکان تامین مالی از طریق بانک نیز به مدد وثیقه‌گذاری سهام شرکت در سیستم بانکی سهل‌تر از گذشته خواهد شد.


معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس یادآور شد: طی سال‌های اخیر در حوزه شرکت‌های معدنی که در بازارهای فرابورس و بورس پذیرش شده‌اند شاهد رشد خوبی بوده‌ایم و این شرکت‌ها تقریبا از تمامی ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه بهره گرفته‌اند، اما همچنان از استانداردهای دنیا فاصله داریم و باید برای کم کردن این فاصله تلاش کنیم.


وی زمان را یکی از کلیدی‌ترین معیارهای افزایش سرمایه برشمرد و گفت: بسیار مهم است که به عنوان صاحب یک کسب‌وکار بدانید چه زمانی لازم است سرمایه شرکت خود را افزایش دهید تا بهره‌وری آن به حد اعلا برسد.


غلامعلی‌پور انتشار اوراق مختلف از جمله صکوک، اجاره، منفعت و اوراق مشارکت را از مهم‌ترین ابزارهای تامین مالی و ظرفیت‌های بازار سرمایه دانست و افزود: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تجهیز منابع این قبیل شرکت‌ها انتشار اوراق تحت عنوان صکوک و تامین مالی بر پایه استقراض است و بسته به اینکه شرکت با چه هدفی و تحت چه قراردادی تامین مالی می‌کند، نوع صکوک نیز متفاوت خواهد بود.


به گفته وی مزیت اوراق اجاره این است که منابع به دست آمده از راه انتشار این اوراق محدودیتی در استفاده ندارند و شرکت می‌تواند از آنها در تمامی پروژه‌ها استفاده کند. ضمن آنکه در استفاده از تمامی انواع اوراق، مالکیت شرکت نیز هیچ تغییری نمی‌کند.


وی در ادامه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را یکی از جدیدترین ابزارهای سرمایه‌گذاری دانست که از ۱۰ سال پیش و در پی تصویب قانون ابزارها و نهادهای مالی جدید در ایران به کار گرفته شدند. به گفته او، صندوق‌های جسورانه و پروژه دو روش تامین مالی‌ هستند که می‌توانند مورد توجه شرکت‌های معدنی قرار بگیرند.


غلامعلی‌پور در خصوص صندوق پروژه تشریح کرد: هدف از تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری پروژه، جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و متقاضیان سرمایه‌گذاری و اختصاص وجوه جمع‌آوری شده به ساخت و به مرحله بهره‌برداری رساندن انواع پروژه‌های دارای توجیه صنعتی و معدنی، نفت و پتروشیمی و... است. همچنین، وجوه صندوق سرمایه‌گذاری پروژه فقط برای راه‌اندازی پروژه‌های پیش‌بینی شده در طرح‌های توجیهی و هزینه‌هایی که در اساسنامه صندوق سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است، منظور می‌شود.


معاون پذیرش و بازارپژوهی فرابورس همچنین خبر داد: اخیرا برای تاسیس یک صندوق برای بحث اکتشاف درخواست داشته‌ایم. در این صندوق یک‌سوم آورده پهنه‌های معدنی و نه آورده نقدی است و دو سوم باقی منابع صندوق نیز آورده مردم و سرمایه‌گذاران خواهد بود بدون آنکه در موضوع مالکیت ورود کنند.


غلامعلی‌پور در پایان نشست، در پاسخ به سوال یکی از حاضران، با اشاره به مزایای تامین مالی جمعی نیز گفت: ابزار تامین مالی جمعی که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است، همان گلریزان در فرهنگ عامه کشورمان است. این نوع از تامین مالی انواع مختلفی دارد که اهدا، پاداش، خرید سهام جمعی و وام‌دهی جمعی از جمله آنها است.


وی با بیان اینکه بهره‌گیری از این روش تامین مالی زمانی صورت می‌گیرد که نتوان از طریق انتشار اوراق، منابع مالی و نقدینگی مورد نیاز را محقق کرد، افزود: از ظرفیت‌های کرادفاندینگ به خوبی می‌توان برای تامین مالی معادن کوچک مقیاس بهره برد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر