ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بازار پایه فرابورس

مدیرعامل فرابورس گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردانی با حضور در بازار پایه کمک می‌کنند تا حرفه‌ای‌گرایی و رفتار حرفه‌ای در بازار پایه شکل بگیرد.
کد خبر : ۱۰۸۴۴۱
99

به گزارش ایبِنا، نشست هم‌اندیشی با موضوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردانی در بازار پایه بازار پایه به میزبانی فرابورس برگزار شد و در این جلسه بر حرفه‌ای‌گرایی و لزوم ارتقای فرهنگ سهامداری وحضور فعال صندوق‌ها در بازار پایه تاکید شد.


در این نشست مدیران برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ ضمن اعلام نظرات خود پیرامون قوانین جدید بازار پایه و با ابراز خرسندی از ارائه مجوز جدید جهت حضور در این بازار از ورود بخشی از سرمایه‌های خود به بازار پایه خبر دادند و برخی دیگر نیز اعلام کردند که مذاکره با ناشران بازار پایه را برای عملیات بازارگردانی آغاز کرده‌اند.


ارتقای فرهنگ سهامداری لازمه رونق بازار


در این نشست محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با تاکید بر اینکه در بازار سرمایه همگی مسئولیم و باید به وضعیت بازار توجه داشته باشیم، اظهار داشت: حرفه‌ای شدن بازار پایه نیازمند فعالیت افراد حرفه‌ای و اهل تحلیل است که می‌توانند سهام شرکت‌ها را ارزشگذاری کرده و با توجه به ارزش ذاتی سهام، خریدوفروش کنند.


خدابخش با اشاره به اینکه برای دستیابی به بازاری پررونق باید فرهنگ سهامداری را ارتقا دهیم، افزود: در غیاب فرهنگ سهامداری و حرفه‌ای‌گری، افراد ناآگاه بدون تحلیل به سهم‌هایی با وضعیت بنیادین ضعیف که ریسک در سرمایه‌گذاری را به همراه دارد ورود می‌کنند.


به گفته وی صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند به رشد فرهنگ سهامداری کمک کنند و با ورود به بازار پایه بر اساس تحلیل عمل کنند ضمن آنکه تحلیلگران حرفه‌ای می‌توانند با توجه به خبرگی صنعت، شرکت‌ها را تحلیل کنند.


خدابخش تغییر قوانین مقررات بازار پایه را در قالب ظرفیت‌های دستورالعمل این بازار دانست و گفت: تغییراتی همچون امکان ورود صندوق‌ها، فعالیت بازارگردان‌ها و افزایش حراج‌ها خارج از ظرفیت‌های دستورالعمل نبوده است و در آینده نیز در صورت نیاز به هرگونه تغییری، این امر در قالب دستورالعمل انجام خواهد شد.


مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اهمیت توجه به بازار سرمایه را یادآور شد و افزود: با توجه به ماهیت بازار سرمایه، این بازار راه نجات اقتصاد کشور است.


بازیگران اصلی بازار پایه


امیر هامونی مدیرعامل فرابورس نیز در نشست هم‌اندیشی با صندوق‌های سرمایه‌گذاری در خصوص‌ بازار پایه با تشریح شرایط بازار پایه و دلایل تغییر مقررات آن عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در بازار پایه این است که عمده بازیگران آن سهامداران حقیقی‌ هستند و تحت تاثیر فضای مجازی بعضا رفتارهای هیجانی از خود نشان می‌دهند و در واقع مهم‌ترین علت تغییر قوانین بازار پایه نیز همین مسئله بوده است.


به گفته هامونی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازارگردانی با حضور در بازار پایه کمک می‌کنند تا حرفه‌ای‌گرایی و رفتار حرفه‌ای در بازار پایه شکل بگیرد.


مدیرعامل فرابورس با اعلام اینکه در بازار پایه در تلاشیم شرکت‌ها را به سمت ارتقای شفافیت سوق دهیم و برای پذیرش در بازارهای بالاتر ترغیب کنیم، ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی از شرکت‌های بازار پایه‌ای در تابلو زرد این بازار که کوتاه‌ترین دوره توقف نماد را دارد، هستند و بعضی از آن‌ها از وضعیت خوبی در ارائه اطلاعات و شفافیت برخوردارند و می‌توان برای انجام عملیات بازارگردانی در این سهم‌ها برنامه‌ریزی کرد.


افشاگری ناشران


به گفته وی در بازارهای اصلی بورس و فرابورس بعضا با شرکت‌هایی مواجهیم که مدت‌هاست به افشای اطلاعات اقدام نکرده‌اند و نماد آنها تعلیق شده‌ است، در حالیکه در بازار پایه شرکت‌هایی با شرایط بنیادین و افشای بهتر اطلاعات موجود هستند.


وی با یادآوری اینکه بازار پایه در سال ۱۳۹۰ و به موجب قانون برنامه پنجم توسعه شکل گرفت تا امکان دادوستد سهام شرکت‌های پذیرش‌نشده و خارج از بورس در بستر شفاف بازار سرمایه امکان‌پذیر شود، اظهار کرد: در حال حاضر سهام بالغ بر ۱۸۰ شرکت در بازار پایه مبادله می‌شود که به لحاظ تعداد و نه ارزش بازاری، سهم عمده‌ای را در مقابل شرکت‌های پذیرش‌شده در بازارهای بورس و فرابورس به خود اختصاص می‌دهد.


شرایط ورود صندوق ها


در ادامه این نشست بهنام محسنی معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس یکی از تغییرات مهمی که در دستورالعمل بازار پایه شکل گرفت را امکان ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این بازار دانست و افزود: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام می‌توانند حداکثر تا ۱۰ درصد از دارایی‌های تحت مدیریت خود را در بازار پایه سرمایه‌گذاری کنند.


 محسنی در این خصوص توضیح داد: این امر به راحتی با تغییر موضوع فعالیت ترکیب دارایی‌های صندوق در امیدنامه و تصویب آن در مجمع صندوق امکان‌پذیر است.


وی همچنین از امکان فعالیت بازارگردانی در بازار پایه مطابق با دستورالعمل فعالیت بازارگردانی مبتنی بر حراج خبر داد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر