درآمد نفتی ۶۰ میلیارد دلاری ایران در سال میلادی گذشته

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) میزان درآمدهای نفتی ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی را ۶۰.۲ میلیارد دلار برآورد کرد.
کد خبر : ۱۰۸۴۷۲
نفت

به گزارش ایبِنا، سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در جدیدترین گزارش خود از چشم انداز بازار جهانی نفت میزان درآمدهای نفتی ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی را ۶۰.۲ میلیارد دلار برآورد کرده است.


بر اساس این گزارش، در سال گذشته میلادی درآمد نفتی، ۱۴.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل داده است. همچنین سهم نفت از کل درآمدهای صادراتی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۶ درصد تخمین زده شده است.


این در حالی است که میزان صادرات نفت ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی ۷۲.۲ میلیارد دلار بوده که ۱۴.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می داده است. این رقم همچنین ۶۰.۸ درصد از کل صادرات ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی بوده است.


بر اساس گزارش اوپک تولید ناخالص داخلی ایران در میان ۱۴ کشور عضو اوپک طی سال ۲۰۱۸، پس از کشورهای اکوادور و نیجریه کمترین سهم را از درآمدهای نفتی داشته و این نشان دهنده کاهش وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی در طی سال های گذشته است.


میزان وابستگی تولید ناخالص داخلی کشورهایی همچون عربستان، امارات، کویت و عراق به درآمدهای نفتی به ترتیب ۲۴.۸، ۱۸.۱، ۴۱.۲ و ۳۲.۱ درصد بوده است. مجموع درآمدهای نفتی ۱۴ کشور عضو اوپک در سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۴۸.۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به ۷۷۲.۸ میلیارد دلار سال قبل از آن کاهشی ۱۲۴ میلیارد دلاری را نشان می دهد.

برچسب ها: نفت صادرات نفت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها