رئیس کنفدراسیون صادرات ایران پیشنهاد داد :

کشف قیمت پایه محصولات صادراتی در بورس کالا

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت : طی سال های گذشته در کشف قیمت کالاها از سازوکار بورس کالا بهره گرفته شده اما می توان به منظور کشف قیمت پایه محصولات صادراتی نیز از رینگ صادراتی این بورس کمک گرفت.
کد خبر : ۱۰۸۵۲۳
لاهوتی

به گزارش ایبِنا به نقل از ایرنا، محمد لاهوتی در خصوص کارکرد بورس کالا در کشف قیمت کالاها گفت: بورس کالا بستری است که قیمت کالاها در آن براساس عرضه و تقاضا کشف می شود و این موضوع از جنبه های مختلف به اقتصاد کمک می کند، اما بعضا به جای نظارت برخی نهادها بر بازار شاهد برخی دخالت ها در روند قیمت گذاری ها هستیم که همین موضوع سر منشا برخی مشکلات می شود.


لاهوتی اظهار داشت: طی سال گذشته و در پی نوسانات ارزی مشکلاتی در حوزه قیمت گذاری کالاها به وجود آمد که به مرور با تاکید فعالان اقتصادی، واقعیت های اقتصادی از سوی تصمیم‌گیران پذیرفته شد که با نقش موثر بورس کالا مشکلات برطرف و رضایتمندی در میان فعالان صنعت حاصل شد.


کارکرد موثر بورس کالا


وی با بیان اینکه بورس کالا کارکرد موثری در کشف قیمت محصولات در بازار داخلی دارد، گفت: علاوه بر بازار داخلی، رینگ صادراتی بورس کالا نیز می تواند به قیمت پایه محصولات صادراتی کمک کند که این موضوع از گذشته در حال بررسی بوده و امیدواریم به شکل جدی اجرایی و صادرات انواع کالاها از این مسیر آغاز شود.


وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان به تاثیرگذاری بر قیمت منطقه ای کالاهای ایرانی با صادرات از طریق بورس کالا امیدوار بود؟ گفت: در صورت استقبال تولیدکنندگان و رشد حجم تجارت از تالار بورس کالا می توان بر قیمت های منطقه ای کالاهایی که در آن ها مزیت داریم، اثر گذاشت.


لاهوتی در پایان به راهکار توسعه نقش بورس کالا در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: عرضه و تقاضا باید حرف اول را در تعیین قیمت کالاها در بورس بزند و به عبارتی اگر دخالت، جایگزین وظیفه نظارتی برخی نهادها نشود، راه را برای توسعه بورس کالا در اقتصاد باز کرده ایم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر