20 آبان 1398 - 09:19
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

انتخاب راهبرد درست برای کاهش نرخ تورم

یک کارشناس اقتصادی معتقد است راهبرد انتخابی دولت برای کاهش نرخ تورم درست بود و عملکرد چند ماه گذشته حاکی از این موضوع است.
کد خبر : ۱۰۸۵۷۰
نرخ تورم

هادی حق شناس در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، درباره اظهارات رییس جمهور درباره نرخ تورم و شرایط اقتصادی کشور، اظهار داشت: طبیعی است که اقتصاد نسبی مقایسه شود و همه اعداد و شاخص‌ها براساس مبنایی مشخص مقایسه می شود.


وی افزود: اگر تورم ماهانه دو یا سه ماه اخیر را با تورم مدت مشابه سال قبل مقایسه کنیم به طور حتم روند تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه کاهشی است و در شهریور و مهر ماه امسال نسبت به سال قبل سیر نزولی داشته و میانگین تورم نیز نسبت به سال گذشته وضعیت پرنوسانی را ندارد و بررسی شاخص های تورمی نشان از جهت گیری صحیح در راستای بهبود شرایط دارد.


این کارشناس اقتصادی، در پاسخ به اینکه مردم معتقدند اثری از این روند کاهشی تورم در زندگی وجود ندارد، گفت: پاسخ ساده به این ابهام این است که اگر دمای بدن از ۳۷ درجه عبور کند، اصطلاحا می گویند بدن انسان تب دارد، اقتصاد ایران نیز تب دارد که نشانه آن تورم است و اگر بخواهیم میزان این تب را بسنجیم، همین اعداد و شاخص ها حاکی از میزان تب است اما برای درک بهتر طبق استاندارد تب یا تورم اقتصاد ایران باید یک رقمی و زیر ۵ درصد باشد، در حالی که میانگین تورم حدود ۳۰ درصد و چند برابر عدد نرمال است.


حق شناس، افزود: در مجموع دونکته وجود دارد، یک،  راهبرد انتخابی دولت برای کاهش نرخ تورم درست بود و عملکرد چند ماه گذشته حاکی از این موضوع است. نکته دوم، اقتصاد ایران به دلایل مختلف مریض است که بخشی ناشی از سیاست‌های پولی و مالی گذشته و بخشی ناشی از تحریم‌های ظالمانه غرب است که باعث شده شاخص های مطلوب پولی وجود ندارد.


به گزارش خبرنگار ایبِنا، حسن روحانی، رییس جمهوری دولت دوازدهم در جمع مردم استان یزد، گفت: علیرغم فشار دشمن، ملت بزرگ ما می‌تواند در ماه‌های اردیبهشت تا مهر، هر ماه فشار تورم را کنترل کنند و براساس آمار بانک مرکزی تورم ماه اردیبهشت ۳ درصد، تورم ماه خرداد ۲.۳ درصد، تورم ماه تیر ۲.۲ درصد و تورم ماه‌های مرداد و شهریور ۰.۸ درصد بوده به آن معنا است که کارآفرینان، کشاورزان، کارگران و مهندسین ما در سراسر کشور تلاشان را افزوده کرده‌اند.


وی افزود: همچنین اینکه علیرغم فشارها شاهد رونق صادرات غیر نفتی هستیم به معنای تلاش و کوشش در کشور است. اگر امروز در کنار هم برای آبادانی کشور بر تلاشمان اضافه کنیم و در این شرایط بتوانیم در برابر دنیا در زمینه علم و دانش و همچنین فعال کردن شرکت‌های دانش بنیان شاهد تحول بزرگ در کشور باشیم، به خوبی می‌توانیم دشمنان خود را منکوب کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر