03 آذر 1398 - 09:09
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

سیاست‌های بانک مرکزی در ساماندهی ارزی موثر بود

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهارداشت: مهم‌ترین اقدام بانک مرکزی ممانعت از تداوم تلاطم قیمتی در بازار ارز بوده که در نتیجه آن نیز کاهش نرخ‌ها رخ داد.
کد خبر : ۱۰۸۷۰۷
محمدمهدی مفتح

محمدمهدی مفتح در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با تایید سیاست های بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز، گفت: سیاست های بانک مرکزی در خصوص برنامه ریزی برای تامین ارز مورد نیاز کشور سیاست مناسبی بوده و توانسته آرامش نسبی به بازار تزریق کند.


نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سیاست گذاری های اخیر بانک مرکزی با وجود محدودیت ها و تهدیدهایی که آمریکا و دشمنان ما علیه اقتصاد داشته اند توانسته بهبود شرایط را ممکن کند، افزود: مهم ترین اقدام بانک مرکزی ممانعت از تداوم تلاطم قیمتی در بازار ارز بوده که در نتیجه آن نیز کاهش نرخ ها رخ داد.


این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه باید نرخ واقعی دلار به دست آید، تصریح کرد: در نظر گرفتن نرخ برابری دلار با ریال مهم ترین اقدامی است که می تواند قیمت ها را در بازار به ثبات نزدیک کند.


مفتح با بیان اینکه برای در نظر گرفتن نرخ برابری دلار با ریال یک مبانی محاسباتی باید در نظر گرفته شود، گفت: مدنظر قرار دادن بحث تورم داخلی و خارجی و اینگونه مسائل لازمه برنامه مداری برای تعیین نرخ ارز است.


وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی طبق قانون برنامه ششم توسعه موظف است نرخ بازار را در حوالی نرخ محاسباتی در نظر بگیرد، افزود: روش اتخاذ شده در این حوزه باید شناور مدیریت شده باشد.


مفتح با بیان اینکه بانک مرکزی تاکنون به شکل مناسبی ساماندهی ارزی را انجام داده است، تصریح کرد: امیدواریم این رویه ادامه یابد زیرا انجام اقدامات مقطعی کاربردی ندارد. وی با تاکید بر ضرورت کاهش مجدد نرخ ارز، گفت: قیمت محاسباتی ارز با توجه به شاخص های اقتصادی کشور پایین تر است و طبق بررسی ها می تواند تا ۱۵ درصد نیز کاهش یابد.


سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ممانعت از بروز التهاب قیمتی در بازار ارز خود به جلوگیری از افزایش غیر منطقی نرخ ها نیز کمک می کند.

برچسب ها: مجلس نرخ ارز
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر