رشد ۵۶ درصدی ارزش بازار فرابورس

ارزش بازار فرابورس از ابتدای سال تا پایان هفته سوم آبان ماه به ۵۶ درصد رسید.
کد خبر : ۱۰۸۷۵۷
فرابورس

به گزارش ایبِنا، معامات فرابورس در هفته منتهی به ۲۴ آبان ماه ۹۸، در مجموع برآیندی مثبت را ثبت کرد به طوری که در پایان روز معاملاتی چهارشنبه هفته گذشته، شاخص آیفکس با رسیدن به ۳.۹۳۲ واحد، بازدهی ۱.۲ درصدی نسبت به ابتدای هفته و ۳.۴ درصدی نسبت به ابتدای ماه جاری را به ارمغان آورد.


بر اساس این گزارش، در انتهای هفته گذشته، ارزش بازار از مرز ۴ میلیون میلیارد ریال عبور و بازدهی ۱.۱ درصدی را در این زمینه حاصل آورد.


همچنین ارزش بازار فرابورس با رسیدن به این عدد، بازدهی ۵۶ درصدی نسبت به ابتدای سال و ۳.۷ درصدی نسبت به ابتدای ماه آبان را تا امروز داشته است.


حجم معاملات


لازم به ذکر است که در هفته سوم آبان، حجم معاملات انجام شده ۴ هزار و ۵۵۰ میلیون ورقه بود که افتی ۷۴ درصدی نسبت به هفته قبل‌تر را نشان می‌دهد؛ با این حال ارزش معاملات در هفته منتهی به ۲۴ آبان بیش از ۸۴ هزار میلیارد ریال بود که افزایش ۱۶۹ درصدی نسبت به گفته قبل‌تر را نشان می‌دهد.


اما مورد سوم حائز اهمیت در معاملات هفتگی، تعداد معاملات صورت گرفته است و بهتر است برای تحلیل کامل‌تر به رشد ۱۴ درصدی تعداد معاملات در این هفته نسبت به هفته گذشته آن نیز اشاره کرد. در مجموع افزایش روزهای معاملاتی هفته از ۴ به ۵ در این دو هفته پیاپی، تاثیر خود را بر آیتم‌های اصلی معاملاتی نشان داده است.


تابلوها زیر ذره‌بین


همچنین در اولین هفته آبان که هیچ تعطیلی در آن مانع خرید و فروش سهامداران حقیقی و حقوقی نشد، بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس به لحاظ ارزش معاملات انجام شده در صدر سایر تابلوها قرار گرفت. این بازار با ۶۱ هزار و ۳۴۲ میلیارد ریال معامله، رشدی ۵۴۲ درصدی را نسبت به هفته قبل خود رقم زد.


افزون بر این، حجم معاملات در این بازار ۱۶۲ میلیون ورقه بود که در این زمینه نیز رشدی ۹ درصدی نسبت به هفته دوم آبان ثبت شد.


ارزش معاملات


اما در پله دوم ارزش معاملات تابلوهای مختلف فرابورس، تابلوی بازار دوم قرار داشت که با جابجایی ۲ هزار و ۱۸۴ میلیون ورقه سهم به ارزش ۱۴ هزار و ۶۸۸ میلیارد ریال به ترتیب رشدی ۱۰ و ۲۶ درصدی نسبت به هفته قبل‌تر را رغم زد.


اما در پله سوم ارزش معاملات هفته منتهی به ۲۴ آبان، تابلوی بازار پایه قرار داشت که با ثبت ۶ هزار و ۳۱۱ میلیارد ریال معامله در قالب هزار و ۷۸۷ میلیون ورقه، کاهش ۱۰ و ۸۷ درصدی را به ترتیب در ارزش و حجم معاملات نسبت به هفته قبل را حاصل داشت.


تابلوی بازار اول و شرکت‌های کوچک و متوسط نیز به ترتیب با ۲ هزار و ۱۴۸ میلیارد ریال و ۲۷ میلیارد ریال معامله، به نحوی در رشد ۱.۲ درصدی ارزش کل معاملات در این هفته نسبت به هفته قبل نقش داشتند.


وضعیت صنایع


در اولین هفته بدون تعطیلی آبان، صنایع مختلف وزن‌های مختلفی از کل معاملات را بر دوش داشتنتند. به این ترتیب دو صنعت مواد و محصولات دارویی و همچنین صنعت محصولات کاغذی با دارا بودن سهم ۱۲ و ۱۰ درصدی از ارزش کل معاملات، به ترتیب در مقام‌های اول و دوم قرار گرفتند. ارزش معاملات در دو گروه یاد شده به ترتیب ۲ هزار ۵۵۱ میلیارد ریال و بعدی ۲ هزار ۱۳۴ میلیارد ریال ثبت شد.


صنایع فلزات اساسی، صنعت انبوه‌سازی، املاک و مستقلات و همچنین صنعت زراعت و خدمات وابسته هر یک با حدود ۷ درصد از سهم کل ارزش معاملات، به ترتیب در رتبه های سوم تا پنجم قرار داشتند.


جزییات معاملات فرابورس در هفته سوم آبان ماه ۹۸


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر