در سال ۹۷؛

ضریب خسارت رشته بیمه درمان، ۹۸.۶ درصد شد

بررسی آمارهای انتشار یافته در سالنامه ۱۳۹۷ بیمه مرکزی نشان می‌دهد که ضریب خسارت رشته بیمه درمان در این سال به رقم بالای ۹۸.۶ درصد رسیده است.
کد خبر : ۱۰۸۷۹۲
بیمه

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بیمه درمان در داخل کشور به طور گروهی و خانوادگی صادر می‌شود که بیمه درمان سازمان‌های دولتی و بیمه درمان بازنشستگان از آن جمله هستند.


همچنین بیمه‌نامه درمان برای مسافران عازم خارج از کشور (آکسا) که به طور انفرادی صادر می‌شود و بیمه درمان حجاج و زوار با پوشش هزینه‌های درمان و حادثه در هنگام مسافرت مشروط بر آنکه منشا بیماری و حادثه از داخل کشور نباشد نیز توسط شرکت‌های بیمه صادر می‌شود.


ضریب خسارت در صنعت بیمه از تقسیم خسارت واقع شده به حق بیمه عاید شده برحسب درصد بدست می‌آید. این ضریب نشان می‌دهد که چند درصد از حق بیمه‌ها بابت خسارت خطرهای تحت پوشش به بیمه‌گذاران پرداخت شده یا خواهد شد.


ذکر این نکته ضروری است که در محاسبه این شاخص، کارمزد شبکه فروش و هزینه‌های اداری-عمومی دخالتی ندارد اما هزینه ارزیابی-کارشناسی خسارت در آن لحاظ می‌شود.


بررسی آمارهای انتشار یافته در سالنامه بیمه مرکزی نشان می‌دهد که شرکت‌های بیمه در سال ۱۳۹۷ در مجموع ۹۸.۹۲۲.۹ میلیارد ریال حق بیمه از محل فروش بیمه درمان تولید کرده‌ و ۹۷.۵۴۵.۱ میلیارد ریال برای پوشش‌های آن خسارت پرداخت کرده‌اند. این رقم بدان معناست که ضریب خسارت رشته بیمه درمان در سال گذشته برابر با ۹۸.۶ درصد بوده است.


صنعت بیمه در سال ۱۳۹۷ در مجموع ۲ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۳۸ فقره بیمه نامه درمان صادر کرده و مابه‌ازای آن ۵۵ میلیون و ۱۷۲هزار و ۲۴۳ فقره خسارت پرداخت کرده است.


بررسی آمارهای ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۸ تا ۱۳۹۷) رشته بیمه درمان حکایت از آن دارد که بالاترین حق بیمه تولیدی این رشته مربوط به سال ۹۷ و بالاترین خسارت پرداختی نیز مربوط به سال ۱۳۹۶ با رقم ۵۷.۰۹۸.۱۹۲ میلیارد ریال بوده است.


اما در مدت زمان مورد اشاره، بالاترین ضریب خسارت رشته بیمه درمان مربوط به سال ۱۳۸۹ با ۱۲۴.۵ درصد و پایین‌ترین ضریب خسارت نیز مربوط به سال ۱۳۹۴ با ۹۱.۴ درصد بوده است.


به نظر می‌رسد که در صورت تداوم ضریب خسارت بالا در رشته درمان و زیان‌ده بودن آن، نهاد ناظر باید فکری به حال نرخ‌شکنی‌های غیرفنی شرکت‌ها برای فروش و از سوی دیگر نظارت بر شبکه‌های دریافت خسارت‌های غیرواقعی در این رشته باشد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر