27 آبان 1398 - 15:58

ارتقا امنیت در بانک رفاه کارگران با تجهیز به پدافند غیر عامل

پدافند غیرعامل یکی از ملزومات صنعت بانکداری که تمامی بانک‌ها برای بقا و ادامه حیات به ویژه در شرایط بحرانی باید به آن مجهز شوند.
کد خبر : ۱۰۸۸۱۹
ارتقا امنیت در بانک رفاه کارگران با تجهیز به پدافند غیر عامل

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک رفاه کارگران به نقل از پایگاه خبری پارسینه ، ازانقلاب صنعتی اول که زندگی شهری و صنعتی شروع به ظهور در جوامع مختلف کرد، نزدیک به ۲۵۰ سال می‌گذرد. در ادامه دو جنگ جهانی اول و دوم پایه گذار انقلاب‌های صنعتی دوم و سوم بودند. طی تحولات سال‌های اخیر با پیشرفت دانش و فن آوری، به ویژه در حوزه کامپیوتر، پیدایش و رشد اینترنت، فن آوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به یکی از مهم‌ترین و کاربردی ترین حوزه‌هایی بدل شده که تمام صنایع مهم از جمله صنعت بانکداری را به شدت تحت تاثیر قرار داده و متحول کرده است.


در گوشه و کنار اقتصاد، بانک‌ها و صنایع تولیدی مختلف در سراسر دنیا، شاهد افزایش استفاده از فنآوری‌های دیجیتال هستیم که از آن به عنوان انقلاب صنعتی چهارم یاد می‌شود. انقلابی که بیشتر از هر چیز به زیر شاخه علمی نسبتاً جدید ICT مبتنی است. سرعت رشد و پیشرفت در این حوزه تا حدی بالا است که امروزه شاهد اصطلاحاتی نظیر اقتصاد دیجیتال و یا اقتصاد هوشمند و اینترنتی هستیم. فروش موبایل و گوشی‌های هوشمند، رشد مصرف ترافیک اینترنتی، تعدد سایت‌های فعال تا تعداد پایگاه‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال و رشد شدید شبکه‌های اجتماعی، همگی زیر عنوان اقتصاد هوشمند مورد بحث قرار می‌گیرند. از سوی دیگر اینترنت، محاسبات ابری (Cloud Computing)، کلان داده (Big Data)، فین تک (Fintech) و دیگر فن آوری‌های دیجیتال جدیدی که برای جمع آوری، ذخیره هسازی، تجزیه و تحلیل و به اشتراکگذاری داده‌ها و اطلاعات دیجیتالی مورد بهره برداری قرار میگیرند، همگی ابزارهای هوشمندسازی اقتصاد هستند. در حقیقت اقتصاد هوشمند بر پایه تراکنش‌ها و تعاملات اینترنتی بنا نهاده شده است. این تغییرات فن آوری در اقتصاد و تولید نیز موثر بوده و سبب تحرک صنایع تولیدی به ویژه حضور شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا    (Start-up) و ظهور شکل‌های مختلفی از نوآوری شده است.


اهمیت همسویی بانک‌ها با رشد فن آوری و لزوم تجهیز به پدافند غیرعامل


در اقتصادی که به سمت هوشمند و دیجیتالی شدن است، امکان ندارد بانک‌ها چنین مسیری را طی نکنند. بدون شک برای داشتن صنایع تولیدی چابک و اقتصادی دیجیتال، ضروری است تا بانک‌ها همسو و یا جلوتر از بسیاری از صنایع به سمت دیجیتالی شدن پیش بروند. در این میان نکته بسیار مهم و وجه تمایز بانک‌ها در عصر جدید فن آوری و جذب و حفظ مشتریان خرد و کلان حقیقی و حقوقی داشتن فضایی امن و مطمئن برای حساب‌های آن‌ها است.


بدین منظور امنیت سایبر صنعتی و پدافند غیرعامل از مهم‌ترین مباحثی هستند که با ایجاد زیرساخت‌های لازم نه تنها در بانک‌ها بلکه در تمامی حوزه‌ها و صنایع مهم نظیر انرژی شامل برق، نفت و گاز که در کشور ما نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند حیاتی است. نقش اصلی پدافند غیرعامل در تمامی حوزه‌ها و صنایع، جلوگیری از وارد آمدن خسارات مالی به تجهیزات، تاسیسات، زیرساخت ها، اطلاعات و نیروی انسانی است. اطلاعات به ویژه در صنعت بانکداری از مهم‌ترین دارایی‌های بانک‌ها به شمار می رود که ضروری است در حفظ و نگهداری آن‌ها تلاش جدی و اقدامات لازم صورت گیرد. امنیت سایبر صنعتی و پدافند غیرعامل در بانک‌ها نقل و انتقالات بانکی را رصد کرده، امنیت حساب‌های مشتریان را حفظ و موارد جعل، کلاهبرداری و پولشویی را شناسایی و از آن‌ها ممانعت می کنند. در نتیجه می توان پدافند غیرعامل را یکی از ملزومات صنعت بانکداری دانست که تمامی بانک‌ها برای بقا و ادامه حیات به ویژه در شرایط بحرانی باید به آن مجهز شوند.


نتایج و دستاوردهای بانک رفاه در حوزه پدافند غیرعامل


بی شک برنامه ریزی، اجرای صحیح دستورالعمل ها، ایجاد و تجهیز زیرساخت‌های لازم و حرکت همگام با دانش و فنآوری‌های روز دنیا به خصوص فن آوری حوزه ICT در کنار آموزش صحیح نیروی انسانی و تبدیل آن‌ها به سرمایه‌هایی ارزشمند برای سازمان و تشویق کارکنان و بسط فرهنگ مناسب کاری در تمامی حوزه‌ها به ویژه پدافند غیرعامل منجر به نتایج و دستاوردهایی ارزشمند در بانک رفاه شده است. برخی رئوس کلی و اهم دستاوردهای بانک رفاه در این حوزه عبارتند از:


برنامه ریزی و نظارت بر اجرای طرح¬های ایمن سازی مراکز حساس، حیاتی و مهم بانک پس از ارزیابی و سطح بندی مجدد این مراکز بر مبنای ماتریس اعلامی اخیر سازمان پدافند غیرعامل کشور


کسب آمادگی لازم در ابعاد مختلف و تامین و تجهیز منابع به منظور مقابله با هرگونه آسیب احتمالی


ارتقای آستانه مقاومت و ظرفیت پایداری، استمرار ارائه خدمات و کاهش زمان بازگشت در شرایط اضطرار


افزایش توانایی در مدیریت ریسک و مدیریت جامع بحران


دریافت لوح تقدیر و نشان برتر در حوزه پدافند غیرعامل از سازمان پدافند غیرعامل کشور


تشکیل کمیته اجرای طرح امن سازی زیر ساخت های حیاتی سازمان در قبال حملات سایبری


راه اندازی اپلیکیشن موبایلی رمزساز رفاه برای ارائه رمز دوم پویا به منظور مقابله با کلاهبرداری های خریدهای اینترنتی


برگزاری اجرای موفق رزمایش سایبری کرامت با هدف ارزیابی میزان پایداری و تداوم کارکردهای ضروری وابسته به فضای سایبر کشور در شرایط قطع اینترنت و سرویس های وابسته و یا تحریم سایبری


پیاده سازی دستورالعمل های مربوط به حفظ سیاست های مترتب بر امنیت شبکه دیتا بانک در حوزه نظارت تصویری و حفاظت الکترونیک


بهبود روش های مهندسی حوزه نظارت تصویری در چارچوب اصول پدافند غیرعامل از طریق سرمایه گذاری در زمینه تحقیقات و همکاری با مراکز علمی


حضور مجموعه بانک رفاه کارگران به همراه شرکت های تابعه خود در حوزه IT در چهارمین و پنجمین نمایشگاه صنعت بومی سایبری


برگزاری دوره نفوذ به شبکه پیشرفته (PWK) و بررسی امنیت شبکه بانک


حضور کارشناسان بانک در دوره های آموزشی مختلف نظیر مدیریت راهبردی امنیت سایبری در سازمان ها و صنایع کشور، ارزیابی امنیتی در دستگاه ها، آشنایی با بدافزارها و فنآوری های نوین تحلیل آنها و اصول حفاظت سایبری از زیرساخت های حیاتی و حساس کشور

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر