30 آبان 1398 - 13:30

نقش انحصار و نبود شفافیت در مسائل کسب وکار

رئیس شورای رقابت گفت: حرکت شورای رقابت به سمت جلوگیری از انحصار و هر رویه ضد رقابتی است.
کد خبر : ۱۰۸۸۹۹
رضا شیوا

به گزارش  ایبِنا، رضا شیوا در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان این مطلب افزود: طبق قانون براساس ماده ۵۸ وقتی یک انحصاری غیرطبیعی شکل می‌گیرد باید برای بازار غیر طبیعی دستور العمل تهیه شود و انحصارگرها موظفند طبق این دستورالعمل اقدام کنند.


وی با بیان اینکه دستورالعمل‌ها باید به قیمت منتهی شود، ادامه داد: سران سه قوه پس از افزایش تحریم‌ها علیه کشور ابلاغیه‌ای صادر کردند، طبق بند ۳ این ابلاغیه ستاد تنظیم بازار باید قیمت‌های ابلاغ شده را تائید کند. وزیر صمت آن زمان، از این ابلاغیه این‌گونه برداشت کرد که فقط ستاد تنظیم بازار باید قیمت گذاری کند از این رو به سران سه قوه نامه نگاری حقوقی و به دیوان عدالت اداری هم شکایت کردیم که این برداشت جناب وزیر اشتباه است و ما باید پیوسته قیمت را اعلام کنیم.


مرتضی زمانیان پژوهشگر و کارشناس اقتصادی هم با بیان اینکه آزادی عمل و تصمیم گیری شورای رقابت از بانک مرکزی هم بیشتر است ادامه داد: استقلال شورای رقابت بی نظیر یا کم نظیر است ضمن اینکه شورای رقابت اجازه تصمیم گیری قضایی مستقل و صدور حکم قضایی مجزا دارد. پس به نظر می‌رسد که شورای رقابت خیلی بهتر می‌توانست در مقابل خودروسازان از ابزارهای اداری خود استفاده کند.


این کارشناس افزود: حتی اگر شورای رقابت دستورالعمل قیمت گذاری خود را به ستاد تنظیم بازار می‌فرستاد، ستاد همچنان حق دستورالعمل نویسی نداشت پس شورای رقابت می‌توانست پس از وتو ستاد تنظیم بازار، حکم قضایی صادر کند.
رئیس شورای رقابت هم درخصوص تشخیص انحصاری بودن کانون وکلا گفت: در این خصوص از گذشته قانونی وجود دارد که به ما اجازه ورود و دخالت نمی‌دهد.
زمانیان در پاسخ به گفته‌های شیوا در خصوص انحصار طلبی کانون وکلا گفت: دیوان عدالت اداری در خصوص کانون وکلا حکم دیگری صادر کرده مبنی براینکه وکالت مصداق کسب و کار است. این حکم به شورای رقابت ارسال شد و شورا در پاسخ گفت: از آنجا که کانون وکلا مجوز خود را در سامانه هیات مقررات زدایی بارگذاری نکرده، شورای رقابت اساساً صلاحیت ورود ندارد. جالب اینکه هیچ جای قانون ذکر نشده حکم شورای رقابت منوط به بارگذاری مجوز کسب و کار در سامانه هیات مقررات زدایی است.


شیوا رئیس شورای رقابت تصریح کرد: وظیفه ما صدور حکم برای کسانی است که مجوز خود را در سامانه ثبت کرده اند در غیر این کاری از ما بر نمی‌آید. ما الان نمی‌دانیم شرایط وکیل شدن چه هست پس مجوزهای کانون وکلا باید در سامانه ثبت شود. متولی این امر وزارت اقتصاد دارائی است.


هادی سلیمی زاده کارشناس اقتصادی هم گفت: در رفتار شواری رقابت، اتحاد نظر وجود ندارد. دیده می‌شود در جایی که شورا با کانون‌های قدرت مواجه می‌شود مصامحه و نرمش نشان می‌دهد و در جایی که قدرتی وجود ندارد شورا قدرتمندانه اجرای قانون کرده است.


شیوا در پاسخ به این کارشناس گفت: ما نمی‌توانیم شرایط مجوز دادن را تعیین کنیم.


رئیس شورای رقابت در خصوص انحصاراتی همچون واردات گوشی تلفن همراه و نهاده‌های دامی گفت: در حال حاضر هر کس بخواهد واردات گوشی تلفن همراه داشته باشد. برای او مانعی وجود ندارد، اما در حال حاضر داوطلبی برای این‌گونه واردات وجود ندارد، زیرا واردات گوشی، دارو، نهادهای دامی و غیره امری تخصصی است و هرکسی نمی‌تواند به سمت این واردات برود به این علت مدتهاست این گونه واردات در انحصار عده‌ای خاص است.

برچسب ها: کسب و کار شفافیت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها