03 آذر 1398 - 10:08
مدیرعامل داتین مطرح کرد؛

صنعت پرداخت بخش جدایی ناپذیر شهر هوشمند

مدیرعامل داتین با اشاره به نقش صنعت پرداخت در زمینه شهر هوشمند گفت: بخش جدایی ناپذیر حرکت به سوی هوشمندسازی صنعت پرداخت است که باعث توسعه شهر هوشمند می‌شود.
کد خبر : ۱۰۸۹۷۷
محمد نژاد صداقت

به گزارش ایبِنا، نشست تخصصی شهر هوشمند و صنعت پرداخت؛ از جدایی تا همگرایی روز پنج‌شنبه، ۳۰ آبان ماه با حضور صاحب‌نظران و علاقه‌مندان در حاشیه نمایشگاه تراکنش برگزار شد. در این نشست تخصصی که محمد نژادصداقت، مدیرعامل شرکت داتین، شهریار آل شیخ، معاون برنامه‌ریزی شهردای مشهد، نیما نامداری، معاون توسعه و نوآوری شرکت ارتباط فردا و صادق فرامرزی، مدیرعامل شرکت فرابوم به عنوان دبیر علمی حضور داشتند، چالش‌های شهر هوشمند و نقاط اشتراک شهرداری‌ها و فعالان صنعت بانکداری و پرداخت مورد بررسی قرار گرفت.


محمد نژادصداقت با اشاره به روش پرداخت مستقیم (Direct Debit) گفت: در ایران این روش پرداخت وجود دارد ولی از آن استفاده نمی‌شود، هرچند امیدوارم با توجه به ماهیت شهر هوشمند این شکل پرداخت فراگیر شود؛ چرا که با توجه به مفاهیم حمل‌ونقل عمومی شهرهوشمند، باید پرداخت سریع و آسان انجام شود.


مدیرعامل داتین در پاسخ  به این سوال که ارتباط شهر هوشمند و صنعت پرداخت چیست؟ بیان داشت: تصور من این است که اگر به سمت هوشمندسازی حرکت می‌کنیم یک بخش جدایی‌ناپذیر آن صنعت پرداخت است. مثلاً با روش‌های جدید که شهروندان عوارض و هزینه شهری خود را پرداخت می‌کنند، به نوعی باعث توسعه شهر هوشمند میشوند.


نیما نامداری در ادامه درباره تعریف، اجزاء و جایگاه فناوری در شهر هوشمند گفت: در شهر هوشمند، شهروندان با شهر تعامل دارند و هر کجا تکنولوژی این تعامل را دستکاری کند به نوعی شهر هوشمند ایجاد شده که این تجربه جدیدی از تعامل مردم با شهر است.


وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر پرداخت با کارت و اپلیکیشن‌ها فراگیر شده، ولی وقتی از هوشمندسازی صحبت می‌شود نیاز به نوگرایی به‌وجود می‌آید. مردم چند سال پیش با اسکناس خرید و فروش می‌کردند، بعد از آن پول خود را در بانک ها گذاشتند. سپس کارت بانکی در دسترس مردم قرار گرفت و با پیشرفت تکنولوژی، برای انتقال پول از کارتخوان استفاده شد و پس از آن نیز اپلیکشین‌های پرداخت و بانکی فراگیر شدند. ولی امروزه با وجود تکنولوژی و روش‌های جدید احرازهویت مشتری، دیگر نیاز به روش‌های قدیمی از بین رفته است.


در ادامه آل شیخ، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری مشهد، در تعریف شهر هوشمند گفت که در تعریف این مفهوم، چالش وجود دارد. شهر هوشمند جایی است که اجزای شهر را بتوانیم از طریق یک کد منحصربه فرد به هم متصل کنیم تا ارتباط بین آنها برقرار شود که این به نوعی اینترنت اشیاء یا همان IOT  است. اما در حال حاضر چنین ارتباطی در شهر نداریم و برای هر امور شهری یک کد جداگانه تعریف شده است


آل‌شیخ افزود: شهر هوشمند، حل هوشمندانه‌ی چالش‌های شهری است، حل هوشمندانه هم همیشه از طریق تکنولوژی نیست و ممکن است از روش‌های مکانیکی باشد و الزامی نیست که حتماً با روش‌های تکنولوژی و فناوری انجام شود.


در پایان این نشست تخصصی نژادصداقت با اشاره به اهمیت حریم خصوصی در شهر هوشمند، گفت: حریم خصوصی داده، از جمله مسائل مهم شهر هوشمند است و این موضوع کمی نگران‌کننده است که با هوشمندسازی، اطلاعات شخصی در اختیار سازمان‌ها و نهادها قرار می‌گیرد. بنابراین با توجه به این موضوعات و همچنین نوآوری در شهر هوشمند، رگولاتوری هم باید سریع‌تر اقدام و قوانین لازم را ایجاد کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر