04 آذر 1398 - 10:03
معاون بانک سینا با ایبِنا مطرح کرد؛

شهروندان برای فعالسازی رمز دوم پویا مراقب کلاهبرداران باشند

معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک سینا از شهروندان درخواست کرد، به منظور دریافت نرم‌افزار و فعال‌سازی رمز دوم پویا به‌صورت مستقیم به سایت بانک‌ها مراجعه کنند تا در دام کلاهبرداران قرار نگیرند.
کد خبر : ۱۰۹۰۱۴
رمز یکبار مصرف

مجید هادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف و تاثیر آن بر کاهش فیشینگ در تراکنش‌های اینترنتی اظهار داشت: با توجه به اتفاقاتی که در جرایم و تقلب‌هایی که در بحث فیشینگ برای مشتریان بانکی رخ‌داده که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داده و این امر استفاده از ابزار رمز دوم پویا را برای ایجاد امنیت در پرداخت‌های بدون حضور کارت الزامی کرده است.


وی افزود: با تدبیر بانک مرکزی خدمت رمز دوم یکبار مصرف در حال حاضر بدون کارمزد به مشتریان شبکه بانکی عرضه می‌شود. هادی خاطرنشان کرد: عمده مشکلی که در خصوص بهره‌گیری از رمزهای پویا در جامعه وجود دارد، بحث فرهنگ‌سازی آن برای مشتریان بانکی به شمار می‌رود که این مهم با اقدام مشترک شبکه بانکی به‌صورت هماهنگ در حال انجام است تا این مسئله کمترین مشکل اجرایی شود.


معاون فناوری اطلاعات بانک سینا ادامه داد: بهره‌گیری از رمز دوم پویا از ابتدای دی‌ماه امسال برای همه اجباری می‌شود و امیدواریم در فرصت باقی‌مانده تمام بانک‌ها بافرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی به‌ موقع، بهره‌گیری از این ابزار امنیتی را با کمترین مسئله اجرایی کنند.


هادی یادآور شد: بانک مرکزی برای ارسال رمز دوم یکبار مصرف سامانه هدایت رمز یکبار مصرف «هریم» را برای کاهش مشکلات در این بخش طراحی کرده که به‌ وسیله این سامانه رمز پویا برای مدت محدودی صادر و در قالب پیامک در اختیار مشتریان بانکی در پرداخت‌های اینترنتی قرار می‌گیرد.


وی با تاکید بر اینکه ارسال رمز دوم یکبار مصرف در قالب پیامک یک راهکار مقطعی است، گفت: رمز پویا به‌ صورت موقت به‌ صورت پیامک برای مشتریان ارسال می‌شود و یک راهکار مقطعی است تا تمام مردم به سمت بهره‌گیری از رمزهای پویا به‌ وسیله اپلیکیشن های موبایلی حرکت کنند.


معاون فناوری اطلاعات بانک سینا اذعان داشت: بخش فناوری تمام بانک‌ها در تلاش هستند که مشتریان را برای بهره‌گیری از رمزهای پویا به سمت راهکارهای استاندارد و عملیاتی به‌ خصوص استفاده از اپلیکیشن های OTP سوق دهند.


وی در خصوص اظهاراتی که در خصوص تاخیر در دریافت پیامک رمز دوم عنوان می‌شود، گفت: به‌ منظور رفع این مشکل بانک مرکزی در جلساتی که با اپراتورها برگزار کرده، قرار شده به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که هم بحث نام‌گذاری پیامک‌ها حل شود وهم پیامک‌ها از SLA خوبی برخوردار باشند که مشکل تاخیر در دریافت آن حل شود.


هادی با تاکید بر این موضوع که هزینه پیامک‌های رمز پویا بر عهده مشتریان نیست، اظهار داشت: البته هزینه پیامک‌ها که بر عهده شبکه بانکی قرار گرفته سنگین است؛ اما با مذاکراتی که با اپراتورها شده برای برقراری امنیت در پرداخت‌های اینترنتی و کاهش فیشینگ در کشور قرار شده، تخفیف‌های خوبی به بانک‌ها در این حوزه داده شود تا شبکه بانکی بتواند از این مقطع حساس با موفقیت عبور کند.


معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک سینا در پاسخ به این پرسش که مشاهده‌ شده برای فعال‌سازی اولیه رمز پویا تعدادی پیامک جعلی با اسم بانک‌ها برای مشتریان بانکی ارسال‌ شده که منجر به سرقت اطلاعات بانکی شده است، گفت: برای حل این مشکل چاره‌ای جز فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به‌ مشتریان بانکی وجود ندارد.


هادی از تمام مشتریان بانکی درخواست کرد که برای فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف به سایت‌های رسمی بانک‌ها مراجعه کنند و گفت: حتی در صورت ارسال پیامک‌ رسمی از سوی بانک‌ها مشتریان به‌ جای کلیک بر روی لینک موجود در پیامک به‌ صورت مستقیم به سایت بانک مذکور مراجعه کنند تا در دام سرقت اطلاعات بانکی نیفتند.


معاون فناوری اطلاعات بانک سینا تاکید کرد: با اقدامات و هماهنگی‌های انجام‌ شده از سوی بانک مرکزی، شرکت کاشف، افتای ریاست جمهوری و بانک‌ها فضای سایبری به‌ صورت مستمر در حال رصد است تا با شناسایی سایت‌های جعلی تبعات در این بخش کاهش یابد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر