05 آذر 1398 - 11:00
شافعی اعلام کرد؛

ساخت ٣٠ هزار واحد مسکونی توسط شرکت‌های ایرانی در سوریه

رییس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد که با امضای قرارداد مشترک بین وزرای مسکن ایران و سوریه، شرکت‌های ایرانی ٣٠ هزار واحد مسکونی در سوریه خواهند ساخت.
کد خبر : ۱۰۹۰۷۳
غلامحسین شافعی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، غلامحسین شافعی صبح امروز و در همایش تجاری ایران و سوریه که با حضور محمد اسلامی و سهیل محمد عبدالطیف وزرای مسکن دو کشور در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: امیدواریم به دنبال استقرار کامل صلح و ثبات در سوریه شاهد بازسازی آن باشیم و بخش خصوصی ایران آمادگی کامل برای مشارکت در بازسازی و تامین کالاها و خدمات مردم سوریه دارد.


وی افزود: اتاق ایران طی سه سال گذشته اقدام به تشکیل ستاد بازسازی سوریه با همکاری اتاق های استانی کرده است. تشکیل اتاق مشترک دو کشور و تبادل هیات های اقتصادی از جمله اقدامات ما در این مدت بوده است.


رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: تمرکز بر ارتقای همکاری های اقتصادی در اولویت ما قرار گرفته و ضرورت دارد هم در بخش دولتی و هم خصوصی تلاش هایی بیشتری برای اجرایی شدن توافقات مشترک صورت بگیرد.


شافعی تصریح کرد: امضای سند راهبردی همکاری های بلندمدت با سوریه از سوی نخست وزیر سوریه و معاون اول رییس جمهور اقدام مهمی بود و باید هرچه سریعتر توافقات انجام شده و مواردمطرح در این سند اجرایی شود.


رییس اتاق ایران با اشاره به سفر اسحاق جهانگیری به دمشق گفت: در این مدت ١٠ هیات بازرگانی را بین دو کشور تبادل کرده ایم. ٢ ماه پیش شاهد سفر وزیر انرژی سوریه به تهران بودیم و امروز نیز میزبان وزیر مسکن این کشور هستیم.


وی به قراردادی که قرار است امروز بین وزرای مسکن دو کشور امضا شود، اظهار داشت: ٣٠ هزار واحد مسکونی در دمشق، حومه دمشق و حلب از سوی شرکت های ایرانی در سوریه ساخته خواهد شد.


شافعی مهمترین خواسته های بخش خصوصی ایران برای حضور و مشارکت در بازسازی سوریه را "ایجاد بسترهای لازم برای حضور شرکت های خدمات فنی و مهندسی ایرانی در سوریه و اجرای پروژه های زیرساختی؛ ارائه اطلاعات پروژه های قابل واگذاری؛ نحوه تامین مالی و ضمانتنامه؛ انجام تمهیدات لازم میان کارآفرینان و اشخاص علاقه مند به مشارکت؛ ارائه تسهیلات برای ایجاد شرکت های مشترک ایرانی-سوری؛ رفع موانع حضور شرکت های ایرانی؛ قبول ضمانت نامه های شرکت های ایرانی از سوی بانک های سوری و ارجحیت قراردادن شرکت های ایرانی در مناقصات در شرایط برابر با شرکت های دیگر کشورها" عنوان کرد.


وی همچنین خواستار توجه به راهکارهایی برای حل مسائل بانکی، نقل و انتقال پول، قبول ضمانت نامه ها و همچنین مسائل بیمه ای شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها