اعلام آخرین وضعیت نسبت توانگری مالی شرکت‌های بیمه در سال ۹۸

بیمه مرکزی آخرین نسبت توانگری مالی شرکت‌های بیمه در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ را اعلام کرد که براساس آن نسبت توانگری بیمه ایران از سطح ۴ به سطح ۲ ارتقاء پیدا کرده است.
کد خبر : ۱۰۹۱۱۲
بیمه

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شرکت‌های بیمه در اجرای مقررات مصوب شورای عالی بیمه (آئین نامه شماره ۶۹) موظفند توانگری مالی خود را پس از حسابرسی صورت‌های مالی سالانه، محاسبه و همراه اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی به بیمه مرکزی ارسال کنند.


در همین راستا اداره کل نظارت مالی پس از بررسی و کنترل محاسبات، آخرین وضعیت نسبت توانگری هریک از شرکت‌های بیمه برای سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۸ را اعلام کرد:



بیمه مرکزی متذکر شده است که توانگری اعلامی بیمه مرکزی در هر سال، براساس صورت‌های مالی حسابرسی شده سال گذشته است. همچنین در سال‌هایی که شرکت بیمه کمتر از سه سال سابقه فعالیت داشته، صرفا سطح توانگری آن درج شده است.


بر این اساس ۲۲ شرکت بیمه آسیا، دانا، البرز، پارسیان، ملت، سامان، نوین، پاسارگاد، کارآفرین، میهن، کوثر، ما، سرمد، تعاون، اتکایی ایرانیان، حکمت صبا، تجارت‌ نو، زندگی خاورمیانه، امید، ایران معین، آسماری و اتکایی امین در سطح یک توانگری مالی و ۶ شرکت بیمه ایران، معلم، رازی، سینا، دی و آرمان در سطح دو توانگری مالی قرار دارند. این در حالی است که توانگری مالی هیچ شرکتی در سطح ۲، ۳ و ۴ توانگری مالی قرار ندارد. البته در فهرست اعلام شده بیمه مرکزی نام شرکت بیمه حافظ که در سال گذشته در سطح چهار توانگری مالی قرار داشت، اعلام نشده است.


شرکت‌هایی که در سطح یک توانگری و وضعیت مطلوب قرار دارند، نسبت توانگری آنها برابر ۱۰۰ درصد و بیشتر است. این شرکت‌ها از توانایی کافی جهت ایفای تعهدات خود در مقابل بیمه گذاران و صاحبان حقوق آنها برخوردارند.


نسبت توانگری مالی سطح دو، بیش از ۷۰ درصد و کمتر از ۱۰۰ درصد است. مطابق شاخص‌های تعریف شده سطح دو توانگری به این معناست که شرکت‌های بیمه توانایی ایفای تعهدات خود را دارند ولی باید برای رسیدن به شرایط مطلوب، وضعیت مالی خود را ترمیم و تقویت کنند. برابر برنامه‌ریزی صورت گرفته، بیمه مرکزی از شرکت‌های مذکور درخواست ارائه برنامه ترمیم وضعیت مالی سه ساله و حسب مورد برنامه افزایش سرمایه کرده که پس از بررسی و تأیید، برای اجرا به شرکت‌های مشمول ابلاغ می‌شود.


نسبت توانگری مالی سطح سه، بیش از ۵۰ درصد و کمتر از ۷۰ درصد است. برابر مقررات موجود، شرکت‌های بیمه‌ای که در سطح سه قرار می‌گیرند، موظفند علاوه بر برنامه ترمیم وضعیت مالی، برنامه افزایش سرمایه خود را برای ۲ سال مالی آتی(به تفکیک سالانه) تهیه و جهت رسیدگی به بیمه مرکزی ارائه کنند. این برنامه‌ها باید به گونه‌ای باشد که در آن چگونگی ارتقاء سطح توانگری حداقل تا سطح ۲ ظرف دو سال آینده را به روشنی نشان دهد.


نسبت توانگری مالی سطح چهار، بیش از ۱۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد است. شرکت‌هایی که در سطح ۴ قرار می‌گیرند باید برنامه ترمیم وضعیت مالی و برنامه افزایش سرمایه خود را برای سال مالی آینده تهیه و جهت رسیدگی به بیمه مرکزی ارائه دهند. برنامه‌های مذکور باید به گونه‌ای تدوین شوند که نشان دهند چگونه مؤسسه بیمه سطح توانگری خود را ظرف یکسال حداقل تا سطح ۳ ارتقا خواهد داد. علاوه بر این با توجه به سطح توانگری شرکت‌ها، بیمه مرکزی به استناد ماده ۱۲ آئین‌نامه توانگری، شرکت‌های بیمه مشمول را ملزم به انجام برخی از اقدامات فوری از جمله کاهش صدور بیمه‌نامه، عدم ارائه پاداش به مدیران و خودداری از سرمایه‌گذاری در بخش‌های کم بازده کرده است.


نسبت توانگری مالی سطح پنج، کمتر از ۱۰ درصد است. چنانچه نسبت توانگری مؤسسه بیمه در سطح پنج باشد، بیمه مرکزی مجاز است پروانه فعالیت مؤسسه بیمه را در یک یا چند رشته بیمه‌ای تعلیق یا ابطال کند.


در راستای اجرای آیین نامه توانگری مالی، بیمه مرکزی به عموم هم‌وطنان و بیمه‌گذاران توصیه کرده است به سطح توانگری مالی شرکت‌های بیمه که توسط بیمه مرکزی تأیید و اطلاع رسانی شده به عنوان یکی از معیارهای انتخاب بیمه‌گر خود توجه کرده و در عین حال از توجه به سابقه فعالیت و گستره خدمات هر شرکت بیمه، نحوه رسیدگی و پرداخت خسارت و ظرفیت مجاز نگهداری و قبولی ریسک در شرکت‌های بیمه غفلت نکنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر