09 آذر 1398 - 09:24

ایجاد "ماتریس تعامل پذیری" در وزارت اقتصاد

رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد از شکل‌گیری "ماتریس تعامل پذیری" در این وزارتخانه خبر داد.
کد خبر : ۱۰۹۱۶۸
علی عبدالهی

به گزارش ایبِنا، علی عبدالهی با بیان اینکه وزارت اقتصاد هم اکنون ۹۴ سرویس اطلاعاتی را به ۱۱۱ دستگاه ارایه می دهد، اظهار داشت: میانگین تراکنش روزانه وزارت اقتصاد از طریق این بستر در آبان ماه سال جاری به ۶۱۱ هزار تراکنش افزایش یافته و این درحالی است که در ماه های ما قبل، میانگین روزانه ۴۰۰ هزار تراکنش بود.


رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد با تاکید بر ضرورت تحقق بحث "تعامل پذیری" به عنوان یکی از الزامات اقتصاد هوشمند، گفت: در همین راستا، برنامه توسعه تعامل پذیری و تبادل داده ها و یکپارچگی اطلاعات در سطح وزارت اقتصاد و سازمان های تابعه و نیز سطح کلان کشور، از ابتدای سال جاری در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.


عبدالهی افزود: بر اساس این برنامه، نیازسنجی در سطوح "اطلاعات مورد نیاز از سازمان های زیر مجموعه وزارت اقتصاد"، "اطلاعات مورد نیاز از سایر دستگاه های دولتی" و نیز "اطلاعات مورد نیاز از سایر دستگاه ها برای وزارت متبوع و سازمان های تابعه"، در دستور کار قرار گرفت.


وی تصریح کرد: این فرآیند منجر به شکل گیری "ماتریس تعامل پذیری" در وزارت اقتصاد شد که بخش هایی از این ماتریس تکمیل و از طریق گفتگو، امکان سنجی و تکمیل زیرساخت های فنی در حال پُر کردن سایر بخش های خالی آن هستیم.


عبدالهی افزود: نتایج ماتریس تعامل پذیری در شورای راهبردی فناوری اطلاعات وزارت اقتصاد به تصویب رسید و برای اجرا به دستگاه های تابعه ابلاغ شده است. رییس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد با اشاره به دارا بودن سهم ۳.۸۹ درصدی از حجم کل تراکنش های "بستر تبادل ملی اطلاعات (GSB)" از سوی این وزارتخانه خاطرنشان کرد: سازمان های "ثبت احوال کشور" و "تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی" اطلاعات پایه ارایه می دهند ولی سرویس های ارایه شده از سوی وزارت اقتصاد حاوی اطلاعات در زمینه تخصصی می باشد.


وی افزود: اطلاعات مربوط به "صدور اظهارنامه گمرکی"، "دریافت پته گمرکی"، "اطلاعات اظهارنامه ارزش گمرکی" و "بدهی مالیاتی" توسط وزارت اقتصاد از این بستر ارایه می شود. عبدالهی در خصوص برنامه های آتی این مرکز برای توسعه محتوایی بستر بیتا در چارچوب تعامل پذیری گفت: برنامه های توسعه ای این مرکز هم به لحاظ کمی (افزایش تعداد سرویس های اطلاعاتی و تعداد دستگاههای سرویس گیرنده و سرویس دهنده) و هم از نظر کیفی (پایداری سرویس ها) است.


رییس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد چالش های توسعه "بستر تبادل ملی اطلاعات (GSB)" را شامل چالش های فنی (الکترونیکی نشدن کامل برخی سرویس ها)، چالش های سازمانی و حقوقی (محرمانه بودن داده ها) و مقاومت کاربران و مدیران عنوان کرد.


وی تاکید کرد: برای غلبه بر این مقاومت ها و چالش ها، کارگروه "تعامل پذیری دولت الکترونیک" در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شد. رییس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد با بیان اینکه بستر بیتا مجهز به تکنولوژی امضای دیجیتال است تصریح کرد: این تکنولوژی امکان استناد پذیری و انکارناپذیر بودن دیتا را فراهم می آورد. عبدالهی "بستر تبادل ملی اطلاعات (GSB)" را دارای ۱۳ خوشه دانست و افزود: اولین خوشه تشکیل شده در کشور در این بستر مربوط به وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر