بانک‌های تایوان مجوز خرید اوراق قرضه اسلامی گرفتند

دولت تایوان به بانک‌ها و شرکت‌های بیمه این کشور مجوز داد در بخش اوراق قرضه اسلامی سرمایه‌گذاری کنند.
کد خبر : ۱۰۹۱۷۴
صکوک

به گزارش ایبِنا، کمیسیون نظارت بر مسایل مالی تایوان (FSC) به بانک های این کشور و شرکت‌های بیمه چراغ سبز داد تا درحوزه اوراق قرضه اسلامی (صکوک) سرمایه‌گذاری کنند.


ابزارهای مالی اسلامی (صُکوک)، اوراق بهادار با ارزش مالی یکسان و قابل معامله در بازارهای مالی هستند که بر پایه‌ی یکی از قراردادهای مورد تأیید اسلام طراحی شده‌اند و دارندگان اوراق به صورت مشاع مالک یک یا مجموعه‌ای از دارایی‌ها و منافع حاصل از آن‌ها می‌باشند.


صکوک جمع صک به معنای سند و سفته است و معرب واژه‌ چک در فارسی است. اعراب این واژه را توسعه داده بر کلیه‌ی انواع حوالجات، تعهدات و اسناد مالی بکار بردند.


براساس مجوز دولت تایوان، بانک‌های این کشور مجازند تا ۱۰ درصد از سرمایه خود را در بخش صکوک هزینه کنند.


در کشورهایی که دارای جمعیت مسلمان زیادی هستند، استفاده از ابزارهای مالی متعارف مانند اوراق قرضه، کارایی و مقبولیت زیادی ندارد. بر این اساس دولت‌ها و شرکت‌های اسلامی و یا شرکت‌های اسلامی فعال در کشورهای غیراسلامی که بدنبال تأمین مالی و مدیریت بدهی خود هستند نیازمند یافتن جایگزین‌هایی مطابق با اصول اسلامی هستند که صکوک ابزار نوینی است که در کشورهای اسلامی به جای اوراق قرضه به کار گرفته می‌شود.


در سال‌های اخیر رشد ابزارهای مالی اسلامی که به صکوک شهرت یافته بسیار چشمگیر بوده است. تا جایی که بر اساس آمار، تا پایان سال ۲۰۰۶ میلادی ارزش کل صکوک منتشر شده بالغ بر۵۰ میلیارد دلار عنوان شده است. کشورهای بحرین، مالزی، قطر و آلمان به عنوان پیشگامان در این زمینه شناخته شده‌اند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها