واکنش‌ها به پیوستن کشورهای جدید به اینستکس

اخیراً علاوه بر انگلستان، فرانسه و آلمان، شش کشور اروپایی دیگر با هدف گریختن از تحریم آمریکا علیه ایران و دفاع از تجارت قانونی اروپا و ایران از پیوستن به سازوکار اینستکس خبر دادند.
کد خبر : ۱۰۹۲۷۸
اینستکس

به گزارش ایبِنا، سایت رادیو بین‌المللی چین با اشاره به این اتفاق نوشت: تسویه حساب در این سازوکار با دلار انجام نمی شود و بدین ترتیب ایران می تواند از راه تهاتر یا داد و ستد کالا به کالا به فروش نفت ادامه دهد و کالا و خدمات وارد کند.


بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، سوئد و نروژ هشتم آذر با صدور پیام مشترکی اعلام کردند با توجه به آنکه اتحادیه اروپا همچنان از برجام پشتیبانی و تعهدات مرتبط با آن را اجرا می کند، این شش کشور برای کمک به تجارت قانونی با ایران تشریفات رسمی پیوستن به سازوکار اینستکس را آغاز می کنند.


اقدام این شش کشور مورد استقبال کشورهای بنیانگذار سازوکار اینستکس قرار گرفته است. انگلستان، فرانسه و آلمان با انتشار پیام مشترکی اعلام کردند که پیوستن کشورهای جدید نشاندهنده عزم اروپا به ادامه تجارت قانونی با ایران و حفظ برجام است.


انگستان، فرانسه و آلمان در ژانویه سال جاری تاسیس سازوکار اینستکس را اعلام کردند، اما هنوز از این طریق معامله ای نکرده‌اند. در عین حال ایران به دلیل نارضایتی از ناکارآمدی و عدم جدیت کشورهای اروپایی در اجرای این سازوکار از ماه مه سال جاری در سه مرحله تعهدات برجامی خود را متوقف کرده است.


حالا آغاز رسمی تشریفات پیوستن شش کشور اتحادیه اروپا به اینستکس با واکنش مثبت افکار عمومی و سیاستمداران جهان برخوردار شده است.


رادیو بین المللی فرانسه در تحلیلی گفت: سازوکار اینستکس دورنمای گسترده و انرژی زیادی دارد که نشان‌دهنده مقاومت کشورهای اروپا در برابر آمریکا است. پیش تر آمریکا هشدار داده بود که هرگونه تخلف در معامله با ایران را تحریم خواهد کرد.


ژوزف بورل مسئول جدید سیاست خارجی و امنیت مشترک اتحادیه اروپا در مصاحبه با روزنامه ال پاییس اسپانیا بر لزوم تلاش همه جانبه برای "زنده نگه داشتن" برجام تاکید کرد و گفت: ما بیشترین علاقه را برای حفظ و بقای توافق هسته ای داریم و از مقامهای ایران هم می خواهیم هر چه می توانند برای زنده نگهداشتن آن انجام دهند.


سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران که در پکن به سر می برد، یکم دسامبر گفت: اینستکس می تواند ۲۰ درصد تجارت خارجی ایران را در بر بگیرد و امید است این نسبت در آینده افزایش پیدا کند. وی از اقدام کشورهای دیگر که استفاده از دلار را به عنوان وجه تسویه حساب کنار گذاشته اند، تقدیر کرد و آن را بسیار مهم دانست.


ما جائو شو معاون وزیر خارجه چین در نشست خبری پس از مذاکره با عراقچی گفت: ما منتظر مشاهده هر چه زودتر ثمرات واقعی اجرای سازوکار اینستکس از طرف اروپا هستیم و امیدواریم میانجیگری فرانسه به نتیجه برسد.


وی تاکید کرد: آمریکا باید تحریم علیه ایران را لغو کند و به مدار صحیح یعنی اجرای کامل توافقنامه هسته ای ایران بازگردد. این گزارش در پایان می‌افزاید: پیوستن کشورهای بیشتر به اینستکس نشان می دهد که چماق کشی امریکا با استفاده از تحریم در روابط بین المللی محبوبیتی ندارد و باعث می شود کشورهای بیشتری برای گریز از خطرات احتمالی استفاده از دلار در معاملات بین المللی، آن را کنار بگذارند. مدیریت درازدستانه آمریکا با سوء استفاده از تحریم نمی تواند دیگران را وادار به تسلیم کند، بلکه تنها جایگاه و استیلای دلار را تهدید خواهد کرد و در نهایت سر این کشور به سنگ خواهد خورد.

برچسب ها: تحریم اینس تکس
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر